Prisjakt

Stefan Söderberg

Medlem sen 2023-11-22
1
Bidrag
1
Hjälpsamröster
Chilli
OK
(500+)
S
Usel5 månader sedan

Hade jag kunnat ge minus 100 i omdöme så hade jag gjort det, jag har verkligen aldrig stött på en sämre kundservice. Jag beställde en kontorsstol och en soffa till mitt kontor via mitt företag, efter ett tag dyker det upp en stor låda där det står Vida XL på, konstigt tänker jag, inte har väl jag beställt något från Vida XL men mitt namn och mina uppgifter finns på lådan, öppnar den lite lätt, däri finns kontorsstolen och på stolen finns en liten fastsydd tyglapp som även där står Vida XL, går in lite snabbt på Vida XL's hemsida och där finns min stol, EXAKT samma stol för 1600 kr mindre dessutom, så jag har alltså blivit dropshippad en vara från Vida XL via chili som dessutom har lagt på en extra slant utan minsta information att de gör så, inte nog med detta, stolen är ett fullkomligt fuskbygge, 9 av 10 gängor är sneda och vissa funkar inte ens, delar av armstöden var inte målade, skräp med andra ord. Jag ringde till deras kundtjänst och fick då prompt returnera denna vara, i samma samtal ifrågasatte jag hur jag kunde få en vara från Vida XL när jag beställer från Chili och får då som svar att de tillhör samma koncern, jag följer då upp med frågan om var jag blir informerad om att varan jag beställer från Chili kommer någon annanstans ifrån och får då som svar att det blir jag inte, den informationen är inte tillgänglig för konsumenten, jag märker att jag inte kommer något vart med denna konversationen då det är tydligt att deras kundservicemedarbetare är robotar vilket blir extra tydligt i senare mailkonversationer. Jag frågar om soffan jag beställt också kommer från en annan butik än Chili men det gör den tydligen inte, den kommer direkt från Chili själv, jag frågar även då om den kommer att gå att returnera om jag inte är nöjd, svaret jag får är ja, det ska inte vara några problem så länge den embaleras korrekt, det finns nämligen knappt några möbler i Chilis fysiska butik så man har inte den blekaste aning om vad man beställer förrän man får hem det. Soffan kommer och den är förvånansvärt fint skick, mycket bättre än jag hoppats (inte Vida XL denna gången) dock så stämde den inte överens med vad jag föreställt mig, då ringer jag tillbaka till kundservice för att påbörja en retur/ångerköp, får ett trevligt bemötande men hon säger åt mig att jag måste göra detta via hemsidan då jag ska fylla i ett formulär men att jag absolut kan ångra köpet. Jag fyller i formuläret, får sedan efter några dagar ett svar från Chili där de vägrar ångra köpet då det är gjort som företag och då gäller andra villkor, villkor de trycker på att jag godkänt vid köpet och som då ska finnas tillgängliga att läsa på hemsidan, absolut, problemet är att jag måste leta upp dessa villkoren på egen hand, de villkoren som visas för mig i köpets gång är de villkoren som gäller privatpersoner och där får jag ju veta att jag kan returnera/ångra mitt köp inom ett visst antal dagar, om detta är de villkoren jag ser, varför skulle jag ens TRO det finns andra villkor jag måste leta upp för att veta att de finns? Jag svarar på deras vägran med att oavsett om jag är en privatperson eller en företagskund så ändrar inte det faktum att jag inte har den blekaste aning om vad jag köper då det inte finns en fysisk butik för mig att kolla upp detta innan och att den information jag hela tiden fått är att jag absolut kommer kunna returnera/ångra varan om jag inte är nöjd. Några dagar senare får jag exakt samma svar igen som den förra medarbetaren skrev, copy-paste, de har inte bemött något jag skrivit, de är robotar, jag svarar tillbaka att de inte bemött något och ännu några dagar senare får jag samma robotsvar igen, det enda som ändras i deras svar är namnet på den som svarar, säkert en randomiserad funktion. Nu är jag fast med en soffa jag inte vill ha för 17 tusen, de är fullkomligt och otroligt usla och bara det faktum att man inte informeras om var ens vara kommer ifrån när man beställer den och att de saltar på beloppet en rejäl bit är nästintill bedrägligt beteende. Jag kommer inte beställa något från något företag som hör ihop med denna kedja, jag kommer göra allt i min makt för att ingen jag känner ska göra detsamma, det finns på tok för många företag som bedrar sina kunder, det behövs inte fler!