Prisjakt

marathonkillen

Medlem sen 2006-12-16
87
Bidrag
119
Hjälpsamröster
Philips 55PUS8602 55" 4K Ultra HD (3840x2160)
Full Star 1
5
(3)
m
marathonkillen
87 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 6 år sedan

Det här är en ny modell från Philips år 2017. Den lanserades den 20 november och än är det bara Elgiganten som har den i sitt sortiment. Gjorde ett köp med förhoppning om att den skall vara bra. Den överraskade med att vara långt över förväntan! Den har en underbar bildkvalitet! Färger, kontrast, bildskärpa, ja, allt är bara hur bra som helt på denna TV! Ambilighten är fantastisk och på denna TV lyfter den bilden ytterligare en nivå. Det här är den första modellen som Philips offentlig anger använder Quantum-Dot, samma teknik som Sony introducerade för flera år sedan och som Samsung marknadsför hårt. Sony kallar tekniken för Triluminos medan Samsung kallar den för Q-Dot eller QLED. Om det är quantum-dottekniken som gör bilden så underbar vet jag inte. Just att färger, kontrast, svart-vitt, skärpa med mera har en sådan kvalitet kan inte enbart skyllar på quantum-dottekniken. TVn är ganska lättmonterad. En av skruvarna till stativet verkade inte ha gängor hela vägen och blev något trög att skruva i. Ljudet är helt okej tack vare ljudlisten, som fästs med magneter under TVn. Det enda som jag hitintills funnit som negativt är den trådlösa uppkopplingen. TVn verkar inte kunna hitta trådlösa nätverk som använder kanaler över 36. Det tog tid innan jag kom på varför den inte ville koppla upp sig eller hitta mitt nätverk. När kanalen ändrades från 56 till 36 gick det snabbt och enkelt. Det här är intryck efter bara en dag! Köptes på Elgiganten för 9990 kronor på Cyber Monday. För det priset är det ett klipp!

Trust Fiesta Disco Lite Bluetooth Högtalare
Full Star 1
4
(1)
m
marathonkillen
87 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 6 år sedan

Den här högtalaren med "discolampa" är betydligt roligare än vad man först kan tänka sig. Fungerar mycket bra och blev mycket populär bland barnen som fick den. För 595 kronor är den ett mycket bra köp, betydligt roligare än många andra högtalare med en "discolampa" som inte ger så mycket ljus ifrån sig. Den här fyller ett vardagsrum med discoljus. Ljudet från högtalaren är kraftfullt och kan ge ifrån sig mycket hög ljudnivå. Den är helt enkelt ett bra köp!

Ginza
OK
(500+)
m
marathonkillen
87 omdömen
UselRedigerades 7 år sedan

Ginza har alltid tidigare varit bra att handla från. Något har hänt för det senaste köpet är allt annat än bra! Gjorde en beställning den 2 november på tre varor som samtliga stod som "I lager" vid beställning". Även efter att min beställning var lagd och betald kunde jag se, när jag på nytt gick in på varorna, att de finns i lager. Varorna skulle vara en födelsedagspresent som skulle ges bort den 8 november. Någon orderbekräftelse fick jag inte efter beställningen. Någon sådan hade jag inte heller dagen efter och inte påföljande dagar heller. När jag, den 6 november, kontaktar Ginza får jag besked den 7 november att vissa varor saknas på beställningen. Den 7 november får jag min orderbekräftelse och besked om att de, p.g.a. att det är en födelsedagspresent, skickar de varor som finns. När jag frågar varför jag inte får samtliga varor upphör responsen från Ginza. Den 10 november, på kvällen, får jag SMS om att jag har en försändelse att hämta. Den har jag inte kunnat hämta för jag är inte hemma. Hade jag vetat att Ginza inte skickar varor längre hade jag vänt mig till skivbutiken som fortfarande finns på min ort och köpt varorna där istället. Ginzas hantering av min beställning samt mina frågor är allt annat än förtroendeingivande. Ginza kanske lider av samma problem som en del andra i branchen, skiv- och filmförsäljningen har sjunkit till mycket låga nivåer. Nej Ginza, det här har ni misskött till en gräns som är överskriden! Ni har varit mycket bra men här fixar ni ett bottennapp som ni skall skämmas för!

Apotea
Utmärkt
(500+)
m
marathonkillen
87 omdömen
UselRedigerades 8 år sedan

För lite mer än 1 Ã¥r sedan handlade jag frÃ¥n Apotea. Kort efter mitt första köp gjorde jag ytterligare ett för att en kort tid senare göra ett 3:e köp. Ta del om mina omdömen om de tre köpen efter rubriken "För ett Ã¥r sedan". Jag har nyligen handlat frÃ¥n Apotea igen för att se om det blivit bättre. Denna gÃ¥ngen köpte jag antihistamin för att lindra mina allergiska besvär. Vis av tidigare erfarenheter köpte jag en liten förpackning. Jag bad dessutom Apotea att leverera en vara med lÃ¥ng hÃ¥llbarhetstid. Tyvärr fungerar det inte. Drygt ett Ã¥rs hÃ¥llbarhetstid är det pÃ¥ förpackningen. Jag gjorde ett besök hos min lokala fysiska apoteksbutik och hittade produkten hos dem. HÃ¥llbarhetstiden pÃ¥ de förpackningar med kortast tid före utgÃ¥ng är 2,5 Ã¥r. Mer än 1 Ã¥rs längre hÃ¥llbarhetstid hos lokala apoteksbutiken jämfört med Apotea. Mitt rÃ¥d till er som tänker handla frÃ¥n Apotea, köp smÃ¥ förpackningar och köp fÃ¥ förpackningar. Apoteas priser är lÃ¥ga men helt klart finns det ett samband mellan hÃ¥llbarhetstiden och priset. Apotea köper sannolikt in produkter med kort hÃ¥llbarhetstid till lÃ¥ga priser och kan därmed sälja dem till lÃ¥ga priser. Jag hörde av mig till kundtjänst enligt uppmaningen nedan. Tyvärr gav det inget annat än att de bekräftade att mina första beställningar hade kort hÃ¥llbarhetstid. När jag önskade mer information var det "locket pÃ¥" frÃ¥n kundtjänst och all respons upphörde. Jag sänker mitt betyg pÃ¥ Apotea till 2 stjärnor. De fÃ¥r 2 stjärnor för att de har bra priser och snabba leveranser. Fler stjärnor förtjänar de inte dÃ¥ hÃ¥llbarhetstiden pÃ¥ de produkter de levererar är kort, i vissa fall extremt kort, samt att kundtjänst inte är nÃ¥got att ha. För ett Ã¥r sedan: Nu har jag handlat frÃ¥n Apotea.se tre gÃ¥nger. Ger därmed mina synpunkter pÃ¥ företaget. Leveranserna har skett snabbt. Priserna är ocksÃ¥ förhÃ¥llandevis lÃ¥ga. En orsak till att priserna är lÃ¥ga kan bero pÃ¥ att varorna jag fÃ¥tt har kort, i vissa fall, mycket kort, hÃ¥llbarhetstid. När jag jämför hÃ¥llbarhetstiderna pÃ¥ produkter jag köpt frÃ¥n Apotea.se med hÃ¥llbarhetstiderna i fysiska butiker skiljer de sig väldigt mycket. Senaste köpet är antihistamin-tabletter. De jag fick levererade har ett "Bäst före-datum" som ligger 9 mÃ¥nader fram i tiden. Januari 2016 skall se kasseras, enligt förpackningen. Samma preparat i en fysisk butik ligger "Bäst före-datum" 3 Ã¥r fram i tiden. Senast januari 2018 skall de kasseras. Jag har kontrollerat det igÃ¥r, samma dag som jag fick leverans frÃ¥n Apotea.se. Nu köpte jag en mindre förpackning. Om jag istället hade valt en större förpackning hade jag fÃ¥tt slänga merparten dÃ¥ tiden till "Bäst före-datumet" infallit redan innan nästa säsong medan en köpt förpackning i en fysisk butik gör att jag kan använda samma förpackning i 3 Ã¥r. Jag har, genom mina tre köp frÃ¥n Apotea.se, lärt mig att inte köpa nÃ¥gon stor förpackning dÃ¥ hÃ¥llbarhetstiden är mycket kortare än motsvarande produkter i fysisk butik. Sannolikt har Apotea.se lÃ¥ga priser just av det skälet att hÃ¥llbarhetstiderna pÃ¥ produkterna de säljer ligger nära eller mycket nära "Bäst före". Jag ger Apotea.se fyra stjärnor p.g.a. den mycket korta hÃ¥llbarhetstiden de har pÃ¥ de produkter de säljer. Beträffande leverans fÃ¥r de 10 stjärnor för de levererar mycket snabbt. Butiken svarar: Hej och tack för ditt omdöme. Jag skulle bli väldigt glad om du mailade mig ditt ordernummer till [email protected] sÃ¥ jag kan se vilka produkter det gäller och ta detta vidare med vÃ¥r leverantör. Vi beställer frÃ¥n samma apoteksgrossister och distributörer som fysiska apotek och vi har en väldigt snabb omsättning pÃ¥ lagret vilket innebär att fÃ¥ produkter ligger där längre än 3 mÃ¥nader. SÃ¥ att vi generellt skulle ha kortare hÃ¥llbarhet pÃ¥ vÃ¥ra produkter stämmer inte. I de fall vi har väldigt kort hÃ¥llbarhet pÃ¥ en produkt skriver vi ut det pÃ¥ sajten och sätter rabatt pÃ¥ produkten. Ha en fin valborg! Varma hälsningar Anna-Maria/Apotea.se

Lekmer
m
marathonkillen
87 omdömen
UtmärktRedigerades 8 år sedan

Beställde en vara från LekMer som finns i lager. Leveranstid 1-3 arbetsdagar. Lagersaldot kontrollerades tre dagar i rad och varan fanns fortfarande i lager. Efter en vecka utan att leverans skett skickar LekMer ett ebrev om att varan utgått och kan inte ersättas med likvärdig vara. Stor förvåning från min sida då varan fanns i lager och gick att beställa i minst tre dagar efter att jag gjort min beställning. Den borde varit levererad redan. Gick in på LekMers hemsida och hittade den varan jag beställt. Den angavs finnas i lager trots att LekMer epostat mig att den inte finns och ingen ersättare finns. Nu var priset ett annat än det jag betalade. Kontaktade LekMers kundsupport och upplyste dem om att varan jag beställde fanns i deras lager i minst tre dagar efter min beställning. Nu angavs varan utgången trots att den finns på deras hemsida. LekMers kundtjänst svarade dagen efter och beklagade att något gått fel. De undrade om jag ville att de skickade varan men då behövde jag beställa den på nytt. Jag ville ha varan men inte till det högre pris som nu angavs på hemsidan. Beskedet blev att jag beställde varan och de korrigerade priset i efterhand. Dessutom bjöd de på fraktkostnaden som kompensation för att de gjort fel. Eftersom de inte gick att beställa med kort gjorde LekMers kundtjänst en manuell beställning åt mig mot faktura. Varan kom efter 2 dagar, vilket var bra. Fakturan kom dock inte via epost som utlovat. Efter 2 dagar kontrollerade jag mot deras fakturatjänst, Qliro. Ingen faktura där heller. Ytterligare 2 dagar senare kontaktar jag kundtjänst då ingen faktura kommit. Kundtjänst kunde inte se att fakturan genererats så de skulle skapa en omgående. Ytterligare några dagar senare och fortfarande ingen faktura. Kundtjänst visste till slut inte hur detta skulle lösas så mer än att jag fick ett ordernummer och betalade in via banken. När barnet som fick presenten packade upp den ett par veckor senare visade det sig att en del i paketet fanns i dubbel upplaga. En viktig del till ett hus saknades i gengäld. Ny kontakt med kundtjänst som fixade den korrekta delen på 2 arbetsdagar! Mycket snabbt jobbat på en reklamation! Trots struligheterna med beställning och leverans får LekMer 9 av 10 stjärnor. Jag ger dem detta betyg då kundtjänst gjort ett utmärkt jobb och uppvisat den professionalitet som man gärna hoppas på. Det är kundtjänst förtjänst att betyget jag ger LekMer blir så högt som det blir. Hoppas att LekMers arbetsledning uppskattar kundtjänst och det utmärkta jobb de gör.

Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
Full Star 1
4.8
(45)
m
marathonkillen
87 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 9 år sedan

Köpte två SSD för 1,5 månader sedan. Den ena har jag monterat i min bärbara för att testa. Den andra är monterad i min flickväns dator. Installationen av disken gick mycket enkelt. Det medföljande programmet för kloning fungerade mycket bättre än förväntat. Installerades i Windows och kloningen gjordes medan Windows körde. Det är ovanligt då en kloning normalt sker från en disk som inte körs som operativdisk vid kloningen. Kloningen gick snabbt också. Både min och min flickväns datorer var snabbt fixade att köras från SSDn. Min bärbara dator startar nu på 8 sekunder från kallstart. Jag kör Windows 8.1 på den datorn. Med den mekaniska disken, som snurrar med 7200 varv per minut, tar det 1 minut och 50 sekunder innan Windows har startat. Det går således mycket snabbt med SSDn i förhållande till HDD. Än har jag inte upplevt något negativt med disken. Den fungerar mycket bra och program startar snabbt. Skälet till att inte ge SSDn 10 stjärnor beror på priset. Det är fortfarande förhållandevis dyrt att köpa en SSD jämfört med en HDD. Samsung har dock gjort ett bra jobb och ett utmärkt program för kloning.

Samsonite S'Cure Spinner 69cm
Full Star 1
5
(1)
1 556 kr
m
marathonkillen
87 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 9 år sedan

Köpte en turkos Samsonite S´Cure för ett år sedan. Har använt den flitigt och den har fungerat mycket bra. Väskan är trevlig och välbyggd. Positiva omdömen: - Handtaget är mycket bra. Det låser bra i infällt läge och har flera fasta lägen när man drar ut det för att dra väskan. - Hjulen rullar mycket lätt, även på gasten. - Väskan är relativt lätt för att vara en 79 liter stor väska. - Handtagets montering i väskan är bra! Skenorna ligger långt ned i väskan och tar inte särskilt mycket utrymme från packningen. Detta i motsats till Titan, som har skenorna ca. 8 cm in i väskan och därmed tar packningsutrymme. - Det medföljer två par "badtofflor", ett par större och ett par mindre. Trevligt men inte helt nödvändigt. - Låsningen är bra. Den sluter tätt och håller ihop väskan mycket bra. - Väskan är hård men ger ändå med sig lite vid press eller slag. Förmodligen det som gjort att den än inte gått sönder under flygningar. Negativ: - Jag är inte så förtjust i inredningen. Jag skulle vilja plocka bort den eftersom den inte fyller någon funktion för mig. Har inte lyckats med att montera bort den, tyvärr. Hade inredningen gått att ta bort på ett lätt sätt hade väskan fått 10 stjärnor. Utanför betygssättningen: Någon gång ibland känner jag att jag skulle vilja ha en något större väska men det har inte något med kvalitén på väskan att göra. Nu har min flickvän köpt en likadan men i rosa färg.

Skalhuset
Bra
(500+)
m
marathonkillen
87 omdömen
UtmärktRedigerades 9 år sedan

Beställde en kabel till en Asus EeePad TF101 som är ämnad att ladda den med. Priset på 1,9 meter kabel var 89 kronor. Priset är helt okej. Leveransen skedde med Posten som brev. Beställningen gjordes en söndag eftermiddag. Två dagar senare, på tisdag eftermiddag hade jag beställningen i brevlådan. Full pott ger jag till Skalhuset för min första beställning. - Okej pris, i synnerhet när fraktkostnaden ingick i priset. - Mycket snabb leverans, endast två arbetsdagar. - Lätt att beställa på deras hemsida.