Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt
Hemleverans
Montering & installation
Dela upp betalningen

http://www.ikea.se

Betalningsalternativ

Visa
MasterCard
Diners
Amex
Kortbetalning
Direktbetalning
Faktura
Avbetalning
Förskottsbetalning
SMS-betalning
Postförskott
Bitcoin

Är något felaktigt, Tipsa oss gärna här!

Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK. Kontakt med butiken kan ske på Svenska.

Detaljerad information IKEA har fått betyget (4.53)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

Sortera efter:
  • Dålig
    21 dagar sedan
    Under garantitiden läckte min diskmaskin. IKEA skickade hit en tekniker som bytte översvämningsskyddet. Sedan läckte den igen, och förstörde då golvet så pass mycket att golvet i hela köket, vardagsrummet och hallen (samma golvyta) måste bytas helt. Då skickade de hit en tekniker som hällde vatten i diskmaskinen (som även rann ut på golvet utan att han torkade upp) och sade åt mig att köra den tom några gånger, men att det inte var något mer fel på den. Jag körde den tom flera gånger per dag i över en månad, och när jag efter det skulle köra disk i den så varnade den för att det inte gick att tömma ut vattnet. Jag har mailat IKEA två gånger de senaste två veckorna och har inte fått svar.
  • Acceptabel
    1 månad sedan
    Uppdaterat: 1 månad sedan
    Mja vad ska man säga.. lite väl sena med att få ut stora leveranser, så fakturan har nästan förfallit när man väl får sakerna. Dock saknades inget och allt var i toppskick. Vid postlådebeställningar har jag fått hela ordern annulled då en pryl saknades, vilket är lite underligt. 5/10 då vi vart nöjda med stor beställning men mindre nöjda med hantera av faktura och små beställningar.
  • Dålig
    3 mån sedan
    Får fakturan samma månad. Ska få sakerna hemkörda 23/7 och fakturan ska vara betald 25/7. Ikea var helt klart bättre förr när man fick fakturan ca en månad efter att man har fått hem varorna. Händer dessutom ofta att det saknar delar till möblerna eller delar av beställningen.
  • Knappt godkänd
    4 mån sedan
    Skickar ut fakturan via Klarna direkt när beställning gjorts men anger samtidigt att paketet inte kommer skickas fören om över 2 veckor, alltså hinner fakturan förfalla. Detta är ett avtalsbrott med Klarna, där kunden (IKEA) ska skicka ut fakturan samtidigt som paketet skickas, inte tidigare. Kundtjänst avslutar dessutom chatten innan vi är klara. IKEA lever på gamla meriter och behöver "step up their game" om de ska överleva i internethandels tidsålder.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Se upp med IKEA och helhetsåtagande avseende kök. VI fick en totalt misslyckad leverans med en hel dags extra ledighet från jobbet, en hel dag i telefon och förlorad mat för en frys som följd. En hel pall var borta vid leverans vid första leveransen. Kyl och frys var så skadade att de reklamerades. Hantverkare väntade på varorna som var en vecka sena. IKEA erbjuder endast 600 kr i kompensation ! Köket kostade ca 100 000 SEK. Bedrövligt. Mitt råd är att välja en annan leverantör om ni vill ha ett bekymmersfritt helhetsåtagande.
  • Dålig
    6 mån sedan
    Uppdaterat: 6 mån sedan
    Vi köpte en soffa som sprack i stommen efter lite mer än två år. Den har stått i samma rum som den monterats i och levererades till. Vi blir nu nekade reklamation för att "det ser ut som att soffan tagit smällar" (trots att den stått helt still, mot en slät vägg). Vi har nu alltså hyrt en bil och kört den till butiken, vilket kan ha fått soffans baksida att se "kantstött ut". Men det spelar alltså ingen roll att vi inkommit med bilder på den spruckna stommen innan vi åkte in, att soffan fick sig en törn under transport till butiken där den skulle reklameras innebar att vi inte fick en spänn tillbaka trots att vi pratat med kundtjänst innan vi åkte. Vi hade för avsikt köpa ny soffa och andra möbler, men fick istället alltså snällt slänga vår två år gamla soffa från IKEA.

    EDIT: vi har nu fått reklamationen godkänd på nätet, trots allt. Min rekommendation är därmed att inte vända er till butiken i Kungens kurva om ni behöver hjälp med reklamation.
  • Perfekt
    7 mån sedan
    Köpte lampor av ikea så himla bra! billigt och snabb lev.!
  • Usel
    7 mån sedan
    Uppdaterat: 7 mån sedan
    Beställde en hörnsoffa. Fick sms om att en leverans var inbokad, men utan tyget till hörsektionen. Jag ringer Ikea och ber de boka om transporten tills de har HELA soffan, tjejjen i telefonen säger att hon har bokat om.

    Dagen därpå ringer transportfirman och säger att de är på väg ut med en soffa till mig. Jag upplyser dem om att jag har avbokat leveransen. De ringer Ikea som ringer upp mig. Så här långt är det bara någon som klantat sig och delat upp en soffa och klädsel i två olika leveranser, och en annan som inte gjort vad hon lovat, eller misslyckats med det hon lovat. Sånt händer...

    Men killen som ringer upp mig vill att jag ska ringa till deras kundtjänst när jag får SMS om klädseln och boka in en ny transport för soffan. Jag upplyser honom om att jag redan blivit lovad att få soffan som en hel leverans och inte tänker sitta i telefonkö till Ikea igen. Han svarar envist att det måste jag visst, för han och hans system klarar inte av att lösa problemet.

    - Inte mitt problem, svarar jag. Det får ni lösa inom Ikea.
    - Vår lösning är att du ringer och bokar in en transport när du får sms om klädseln.
    - Jag har sagt att jag inte tänker sitta i er telefonkö igen. Skriv en lapp på ditt skrivbort och kolla dagligen om varan dykt upp och så ringer du mig när ni har hela soffan.
    - Det är inte mitt jobb.
    - Definitivt inte mitt heller. Jag jobbar inte på Ikea. Om ni inte klarar av att leverera en hel soffa till mig så häver jag helt enkelt köpet och beställer en när ni har allt i lager istället.
    - Då får du betala en tilläggsavgift för att vi åkt ut med soffan.
    - Knappast, det är ni som klantat er, jag har avbokat transporten och ni klarar inte av att leverera soffan som en enhet.
    - Det gör vi visst.
    - Vad bra, gör det då.
    - Då behöver du ringa oss och boka transport.
    - Jag pratar med dig nu, jag vill boka transport till när ni har hela soffan.
    - Det är omöjligt.
    - Nej, det är bara att göra. Det handlar om att du inte vill.
    - Vi har massor med ordrar och kan inte hantera några manuellt.
    - Inte mitt problem. Jag är kund och har betalat er för att leverera en hel soffa till mitt vardagsrum, hur ni löser det internt på Ikea bryr jag mig inte alls om så länge det blir gjort.
    - Det finns ingen som kan göra detta på Ikea.
    - Ni har ganska många anställda, finns det verkligen ingen som kan ordna detta?
    - Nej.
    - Kan jag få prata med din chef?
    - Jag har ingen chef.
    - Nähä. Hursomhelst kommer jag inte sitta i telefonkö och koordinera era transporter åt er. Du får väl boka in transport av soffan längre fram än när du tror att du har klädseln.

    Ja, såhär ungefär gick samtalet, i säker 20-30 minuter,synd att jag inte spelade in det. Han bokade till slut en transport av soffan en och en halv vecka framåt i tiden. Senare på kvällen lyckades jag få tag på en teamleader på deras leveransavdelning som uppenbarligen kunde ordna hela grejjen. Fick ingen förklaring eller ursäkt av henne för hur deras medarbetare hade uppträtt. Nästa gång köper jag soffa någon annanstans.

    Tydligen kan inte Ikea leverera klädseln tillsammans med soffan en vecka senare heller som överrenskommet. Nu har jag tröttnat på Ikea och hämtat ut en klädsel som de skickat med Posten istället (för den vägen kunde de tydligen leverera klädseln). Sensmoralen är att det är bäst att sköta hemtransporten själv även om du betalat Ikea för att leverera sakerna hem till dig. Imorgon ska soffan komma, vi får väl se om det nu blir så.
  • Usel
    8 mån sedan
    Pengarna är borta, alltså dem har tagit betalt. Order finns inte i deras system! Jätte kul! Jävla skit!
  • Perfekt
    9 mån sedan
    Hög kvalitet, bra service och snabb leverans!
  • Perfekt
    10 mån sedan
    Uppdaterat: 10 mån sedan
    Klockrent.

    Leveransen i somras gick lite trögt när de erbjöd gratis frakt åt alla, men allt kom fram.

    En av produkten var skadad. Jag dröjde et par månader innan jag rapporterade problemet. Fick ny vara direkt.

    Sen är servicen i Uddevalla i toppklass. Jag hade lite mycket i armarna en kväll, och då sprang det fram en securitas-kille med en vagn till mig. Sånt värmer.
  • Ganska dålig
    10 mån sedan
    Riktigt söliga på sina leveranser. Dåligt för ett så pass stort företag!
  • Knappt godkänd
    10 mån sedan
    snabb leverans, men otydliga villkor vid ånger av köp. Tog 40 min i telefonkö för att komma fram till deras telefonsupport, går ej att maila dom. Minst sagt dåligt. Se till att ni är 100 % säkra på ert köp innan ni beställer!
  • Bra
    1 år sedan
    Uppdaterat: 12 mån sedan
    Bra kvalite till bra priser.
  • 2018-10-20 - Ett år sedan. Omdömen före denna tid räknas inte med i butikens betyg.

  • Perfekt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Detta betyg gäller för tjänsten plockhjälp.

    Först handlar man on-line hemma dagen innan (obs grejerna måste hämtas dagen efter) betalar och får ett ordernummer. Nästa dag får man ett SMS att nu finns varorna att hämta på utlämningen som ligger bredvid utgången.

    Jag kör dit, parkerar nära utgången, går till utlämningen. Där står två trevliga expediter och väntar på mig. Jag legitimerar mig och de kommer ut med varan på en vagn som jag får och jag går 20 meter till utgången och till bilen.

    Allt klart på fem minuter. Perfekt 10 stjärnor.
  • Dålig
    1 år sedan
    Gjorde min första beställning från Ikea häromdagen. Tänkte att det skulle vara ett smidigt sätt att slippa lägga en hel eftermiddag på att åka ut till varuhuset för några småsaker. Naivt nog trodde jag att om jag beställer på en lördag så har jag grejorna på tisdag-onsdag, som det brukar vara i onlinehandeln nuförtiden.

    Nu har det gått sex dagar och allt jag har fått är en orderbekräftelse där de säger att de ska skicka ett sms när varorna lämnar deras lager. Nåt sms har inte kommit. Deras spårning på webben säger ingenting. 45 personer före i telefonkö så det var inte heller aktuellt, men talade ett förinspelat meddelande om att de reserverar för "extra länga leveranstider" och att det tar 7-10 arbetsdagar för dem att packa varorna och få iväg. Det är ju helt otroligt! Med helger och posthantering låter det som att det kommer ta flera veckor. Hade jag vetat det hade jag sannolikt bestämt annorlunda. Och pengarna tog de naturligtvis direkt.

    Slutsatsen är nog att Ikea är bra när man kan åka dit. Att – som jag – försöka underlätta vardagen genom att köpa på nätet verkar inte riktigt fungera. Antingen har man en e-handel som motsvarar folks förväntningar eller så är det kanske bättre att ta bort den möjligheten helt. Det här gör inga nöjda kunder.
  • Ganska dålig
    1 år sedan
    Vill klargöra att detta betyg avser köp via web med IKEA, i butik så får man alltid bra service enligt mina erfarenheter och absolut inget att klaga på fysisk handel.

    För lite över 2 veckor sedan la jag en order via hemsidan på småsaker för rätt lite pengar och hade inte bråttom alls att få grejerna så jag tänkte väl kanske 7-10 dagar leveranstid, hade varit hyfsat acceptabelt för min del. Men, i verkligheten tog det precis 14 dagar innan jag hade mina varor.

    När man läser lite leveransvillkor så blir man ju inte precis exalterad heller.

    Om inte IKEA kan leverera snabbare så kan de väl bjuda på frakten eller ha mer symbolisk summa för den, att behöva vänta 2 veckor på varor som finns i lager år 2018 är riktigt dåligt.
    Hoppas verkligen de kan förbättra detta för jag tror att det kan betyda mer affärer för de, win-win i så fall.
  • Dålig
    1 år sedan
    Sjukt långa leveranstider, man kan tycka att Ikea borde ha bättre logistik än såhär.

    Räkna med ett par veckors leveranstid vad du än beställer.
  • Ganska dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    För långa leveranstider…
    Förpackningen var OK
  • Usel
    1 år sedan
    Löjligt lång leveranstid. Två veckor för ett jävla lakan? Vilket skämt.
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Minsta problem med leveransen så drar dom med prylarna igen, och man får boka om tid... suttit 52 minuter i telefonkö till kundtjänst nu...

    (Flugit hem tidigare från Mallorca för att ta emot grejjerna - nu i onödan. Förbannat besviken...)
  • Usel
    1 år sedan
    Noll kommunikation
  • Utmärkt
    1 år sedan
    Perfekt. Nu har dom förbättrat onlinesidan och leveranstiden där som tidigare var på drygt 10 dagar.
    Hade fått full pott om det gick att köpa mer småsaker utan att betala 49kr frakt. Brukar passa på då dom har fraktfritt.
  • Utmärkt
    1 år sedan
    IKEA kan verkligen kundservice. De har överraskat mig med hur "fel" man som kund tillåts göra. Glöm kvittot - inga problem - vi returnerar efter 8 månader och utan förpackning.
  • Acceptabel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Mycket bättre leveranstid än vanligt och som vanligt väl inpackat. Inga söndriga glas eller krukor. Märks att dom satsar mycket på nätet nu.
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Beställer en vara och avbeställer den efter en timme då jag upptäcker att det inte kommer funka som jag tänkt.
    Det handlar om trådfri fjärkontroll som jag hade tänkt använda till en lampa ihop med rörelsesensor MEN utan deras "gateway" så kan en lampa enbart fungera med en enhet, dvs antingen fjärren (och då enbart en fjärr åt gången) heller sensorn men inte samtidigt.
    IKEA säger att man har 24timmar på sig att avbeställa i sin egen FAQ och mail/ringa är enda sättet att avboka på och då jag vill ha skriftligt blev det mail.

    Best lades 02/02/18 och en timme och 12 minuter senare avbeställer jag.
    Får ett autosvar där dom säger svar inom 1-3dagar direkt.
    4 dagar senare 02/06 kommer ett mail att dom skickat min order (suck) det positiva är att dom för första gången lyckades att skicka ut nåt så snabbt som 4 dagar har 25-30 tidigare ordrar (dom flesta små) där INGEN har gått iväg från IKEA förrens efter minst 7 dagar.
    Jag är rätt säker på att dom såg min avbeställning men skickade ut skiten fort som fan istället under förhoppningen att jag skulle behålla skiten som tex CDON är välkända att göra.

    02/09 dvs 7 dagar efter min avbest och 3 dagar efter dom så snabbt skickat min order får jag ett Autosvar igen med exakt samma meddelande dvs svar inom 1-3dagar (har ej mailat/ringt/kontakta IKEA sedan 02/02).
    02/12 kommer detta mail.
    ""Tyvärr har vi lite längre kötider på våra maillådor just nu, vi kan se att paketet kommit fram hos ditt ombud. Om du fortfarande inte vill ha varan så kan du antingen lämna den på närmsta varuhus eller så kan du ringa oss på 0775-700 500 så kan vi skicka en postreturlapp och göra ett återköp! ""
    LITE längre kötider??? undrar vad dom räknar som betydligt längre? År?

    Svarar direkt att jag vill ha en returlapp den har fortfarande inte kommit.
    Så efter 2 veckor hos posten åkte paketet tillbaks 02/23 IKEA tar imot paketet 02/26

    Under tiden 02/13,02/18,02/28,03/01,03/01 JA två samma dag inom 3tim så får jag 5 mer autosvar med exakt samma 1-3 dagars svarstid meddelande (och har enbart mailat ikea två gånger).

    Utöver detta så skickade jag ett mail 03/04 har fortfarande inte fått autosvar/vanligt svar på det inga pengar tillbaks på konto/kort heller.
    Sen är jag väldigt säker på att dom kommer att kräva mig på frakt/adminkostnader som dom har rätt till enligt 14dagars ångerrätten (återigen nåt som tex CDON är välkända att kräva när dom gjort samma sak dvs skickat ut långt efter avbest).
    MEN detta handlar INTE om den utan det är en avbokning väl inom deras egna utsatta 24timmar och den var dom tillhanda dagar innan dom skickade ut varan.
    Så jag ska alltså ha tillbaks hela beloppet utan några som helst avdrag.

    Jag fick tillbaks pengarna 03/10 dvs 12 dagar efter att IKEA fick tillbaks sitt paket.

    Idag 2018/05/01 fick jag ett brev från IKEA med en retursedel så jag kan skicka tillbaks skiten jag aldrig hämtade ut från posten och som därmed skickades tillbaks till IKEA och enligt posten dom tog imot 02/26.
    Va i helvete håller dom på med?
    Tog det 3 månader för dom att skicka ut retursedeln, heller har dom tappat bort paketet igen efter att dom hittat det på sitt eget lager?

    Har dom "tappat bort" det igen så kan jag mycket väl förstå det då dom troligen har packat upp det lagt den helt oöppnade/oanvända/inte ens tittat på varan på lager/butikshyllan för försäljning igen samt kastat kartongen/bubbelplastkuvert/eller vad dom nu skickade varan i för månader sedan.

    Jag var rätt irriterad på IKEA att det skulle ta sån tid för IKEA att förstå att dom faktiskt hade mottagit varan och att jag ej utan att besöka IKEA´s samtliga kontor/varuhus/lager i västerås (en nätt 25mils trip utan att ha bil/mc) och själv leta reda på just mitt paket som mycket troligen var upppackat nån dag efter att dom tog imot skiten.
    Men efter att jag påpekade detta för tredje gången så kom mina pengar tillslut tillbaks.
    Så efter detta så var det slut med att handla på ikea över webben men om jag åker förbi så kanska jag kunde ta en titt.

    Men nu efter detta brev så kommer jag ALDRIG i lvet sätta min fot i en IKEA butik igen och ej heller webb handla.
    Denna historia ska jag även sprida på dom forum jag är på samt när det kommer upp/om jag kommer ihåg berata om detta för vänner/etc och avråda alla från att handla på IKEA.
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Beställ aldrig kök från Ikea. Fullständigt haveri! Välj något annat så får ni kanske sova gott om natten.
    Mitt kök är i skrivande stund minst två veckor försenat och hantverkarna står och väntar (dyrt!). Ja, jag hade marginal för försening men det räckte inte.
    Ibland ringer de för att meddela om förseningarna, men de ringer bara en kort signal så man får aldrig chans att svara. Efter det följer minst en timmes väntetid i telefonkö för att få tag i dem, och då vet man inte ens om man står i rätt kö. Ofta hänvisas man till ett annat nummer. Dessutom sms-bombar de en med olika försenade artiklar, vilket är extremt stressande. Droppen var när de började tjafsa om ett batteri till en fjärrkontroll till en lampa?? Jag vill bara ha mitt KÖK!
    Idag skulle köket levererats men de vände utanför porten eftersom de tyckte att deras lastbil var för stor för att stå på uppfarten. I mina ögon var lastbilen normalstor och flera andra lastbilar brukar stå på uppfarten utan problem.
    Att hålla koll på deras leveranser är ett heltidsjobb och måste snart ta ledigt från jobbet för att reda ut det hela.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Jag förstår inte hur Ikea kan ha så lågt betyg. Enligt mig är Ikeas kundservice i VÄRLDSKLASS jämfört med många andra stora företag!
  • Dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    OTROLIGT långsam leverans, cirka 3 veckor! Inte acceptabelt år 2017. Pengarna tog de dock direkt... Dessutom kom avin på post och inte via sms - varför?

    Lider av samma problem som t ex H&M och Clas Ohlson där man inte hängt med i digitaliseringen. Kommer nog straffa sig.
  • Ganska dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Medvetet (?) ruttna leveransvillkor. Extremt långsam orderhantering, tar minst en vecka innan det ens skickas även om det är enkla små lagergrejer. Fort blir också leverans 99kr och ska hämtas på fraktterminal istället för postombud (även om det inte är särskilt stort paket) eller skamlösa 399 för hemleverans. Två utdragslådor till kök med lådfront, kostar ca 1000 kr men plus 399 för frakt?? Köper jag soffa eller stora grejer från andra företag är oftast frakten fri, tom hemkörning.

    Förstår att de vill ha oss till varuhusen men finns inte på kartan att jag åker flera mil och trängs med halva svealand för att köpa några matlådor.
  • Ganska dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Kundservice är under all kritik.. Du kan ringa en vecka innan och be om att ändra leveranstid, men det kommer ändå dyka upp en snubbe med lastbil på fel tid. Igår dök inte leveransen upp alls. Nu är jag i telefonkö, över en timme och fortf 10 kvar i kö före..
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Beställde några LED lampor 9 oktober, idag är det den 18 november och har fortfaramnde inte fått lamporna, bara sms med ständigt framskjuten leveranstid! Men mina pengar ville dom ha!
    Updatering 19/12, nytt SMS med leverans vecka 5-6! Lyckades efter mycket strul annulera ordern, få se om man får pengarna tillbaka, är faktiskt tveksam just nu!
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Jag beställde nyligen varor från Ikea som jag behövde till en julfest. Det var små saker, allt fanns i lager, leveranstiden angavs till "4-7 dagar", och festen var hela två och en halv vecka senare, så förutsättningarna var utmärkta för att jag skulle få varorna i tid.

    En vecka senare får jag ett paket med 100% fel innehåll. Detta vore mindre anmärkningsvärt om det inte vore för att det här var min fjärde beställning någonsin från Ikea, och TVÅ av de fyra gångerna har de skickat mig totalt fel saker. Jag har handlat varor från internet i över 20 år, ofta från små skumma asiatiska butiker, men den enda butik som någonsin skickat mig fel varor är Ikea, och det 50% av gångerna.

    I det här läget är det onsdag och festen är på söndag veckan efter. Jag pratar med kundtjänst som lovar att det riktiga paketet ska komma "i början av nästa vecka". I början av nästa vecka får jag inget paket, så jag kontaktar dem igen, och nu är prognosen fredag, dvs den sista arbetsdagen innan jag har festen.

    På torsdagen blir jag orolig eftersom jag inte hört något om paketet, så jag kontaktar Ikea igen, som säger att allt ser normalt ut; paketet ska komma på fredag, och jag får ett kollinummer.

    Sedan blir det fredag eftermiddag. Kollinumret jag fått är oregistrerat och leder ingenvart. Jag kontaktar Ikea igen, som säger att kollinumret jag fick nog är falskt, och det verkar som att paketet troligtvis inte är packat än. Det är är inte så konstigt med förseningen, tycker kundtjänst, för någon gång under de senaste veckorna var det Black Friday, så det kan ta hela "två till sex dagar" för postpaket att komma fram, skriver de till mig, sexton dagar efter min beställning.

    Efter tre veckor – tre dagar efter min fest – kom paketet fram. Kombinationen av felleveranser, förseningar och lögner gör Ikea till den i särklass sämsta onlinebutik jag någonsin använt under mina över två decennier av internethandel.
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Tyvärr ska IKEA har minst 2v på sig att packa minsta order så bråttom får man sannerligen inte ha. Helt oacceptabelt. De skyller på Black Friday men så här har det varit även innan Black Friday. Sämst hanteringstid i Sverige?
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    10 dagars leveranstid för småskit och som finns i lagret.
    Ringer till kundtjänst som försöker göra allt för jag ska behålla kvar min order !
    Inte acceptabelt någonstans !
  • Perfekt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Väldigt smidiga och alltid lika hjälpsamma vid frågor.
  • Usel
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Undvik. Beställningen saknade produkter och jag blev ombedd att åka 70 min till varuhuset för att hämta varan. Vilket jag dessutom inte gjorde. Milersättningen som erbjuds är väldigt låg och ersätter knappt bensinkostnaderna för halva resan.
  • Usel
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Beställde möbler online, man bokar leveranstid vid köp. Valde en tid som var en vecka bort. När det var två arbetsdagar kvar så ringer de och säger att de inte leverera för att det inte finns varor. Så de skjuter på leveransen 4 veckor, de frågar inte om det är ok, eller om jag i stället vill avbeställa eller få varorna i separata leveranser. Men icke. Efter att de ringt så ringer en robot upp och konfirmerar leveransdatum enligt ursprungs ordern, och dagen efter ringer de och kollar att man förstått att leverans konfirmeringen är felaktig. Tittar man sedan på ikeas websida så är samtliga varor i min order klara för direkt leverans. De ljuger hejdlöst! Skulle gissa att det är åkeriet som är problemet. Helt enkelt skituselt. Jag trodde nog att ikea skulle kunna logistik, det måste vara en grundbult för företag som ikea. Helt plötsligt kan inte alls fatta att Kamprad kan vara en av jordens rikaste.
  • Knappt godkänd
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Varför Ikea bara får 4 stjärnor är deras leveranstid är uselt. Får vänta tidigast 7 dagar innan varan skickas är riktigt dålig då andra företag skickas inom 24 timmar. Och Ikea är en av världens största företag.
  • Usel
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Fruktansvärt dålig service.

    Beställde utemöbler 8 maj. Saknades dynor vid leverans. Dessa skulle levereras till mig i början av juni. Nu är det 3 juli och jag har fortfarande inte fått dem trots flera löften om att det ska skickas.

    Extra tråkigt med tanke på den korta sommaren uppe i norra sverige där jag bor.

    UPPDATERING!
    NU FICK JAG LEVERANSEN, OCH DET JÄVLA LURENDREJERIFÖRETAGET SKICKADE BARA 3 DYNOR... SAKNAR ALLTSÅ FORTFARANDE 1 DYNA TILL MÖBLERNA JAG BESTÄLLDE I MAJ!

    Uppdatering 2

    Nu har det skickar den sista dynan. Trots att jag beställde mina varor med hemleverans så envisas dem att skicka produkterna till närmaste uthämtningsstället. För mig som inte har bil innebär det att jag måste åka 20 minuters buss fram och tillbaka och samtidigt släpa med varorna på bussen...
  • Knappt godkänd
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Så länge man inte behöver "ha med dem att göra" (service, mejlkontakt, etc.) så är de för det mesta ok med bra priser.

    Ska du däremot ställa en fråga via mejl är du körd. Du kommer få svar från en ny person *varje* mejl, och de kommer alla att strunta i vad du faktiskt frågade, varpå konversationen fortsätter i all evighet tills de tröttat ut dig. Hänt flera gånger.

    Restaurangen är en blandad mix, ibland bra (Barkarby) ibland usel. I kungens kurva kan du t.ex. inte byta köttbullar mot grönsaksbullar (låter svårt, eller hur?). Uppenbarligen går det bra att lägga 16 köttbullar på en tallrik, men 16 grönsaksbullar "går inte", utan måste slevas upp som två separata rätter som om de tog mer plats. Patetiskt. Med sån flexibilitet skulle jag inte vilja att de byggde mitt kök :-P

    Textildesign verkar de också ha stora problem med. På alla påslakan saknas de hål i hörnen som man använder för att få innertäcket på plats. Vad är det för en inkompetent designer de anlitat? Helt otroligt att ett så stort företag inte kan få så här grundläggande saker rätt. Deras designförmåga har jag inte längre någon större tillit för.
  • Utmärkt
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Beställde en drös båda stor och små saker på hemleverans, allt med leveransen flöt på bra med bekräftelse SMS för tider och de dök upp i tid och hjälpte sambon bära in allt utan problem.

    Dagen efter då jag hade tid att börja montera och packa upp allt upptäckte jag att locket till en sak jag beställt inte fanns i förpackningen, inte i hela världen tänkte jag men chansade och skickade ett mail till IKEA som några dagar senare hade en order på en helt ny produkt på väg, nu var det en billigare <200kr produkt men ändå väldigt positivt och oväntat.

    Det enda negativa som gör att de inte får fullt betyg är att chauffören tydligen var på snudd otrevlig med sambon trots att han var hjälpsam med att få in allt.
  • 3 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Detta omdöme är under utredning
  • Usel
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Sämsta servicen jag varit med om! Skräp produkter som går sönder direkt! Finns inget bra och säga! Ingen hjälp får man av kundservicen! Värsta kundservicen på reklamationsavdelningen jag varit med om! Otrevlig chef/ansvarig som går till personangrepp på deras reklamationsavdelning! Ikea kan bli en dyr affär då de vägrar reklamera sitt skit! Köper hellre rejäla saker i framtiden för en liten peng till!
  • Dålig
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Köpte en vara på IKEA Delbetala och hade redan ett köp på Delbetala.
    Ville slå ihop båda köpen på en månadsfaktura. Hittar INGENSTANS på deras hemsida om det och hittar inte ens min order där.
    Dessutom, vid slutförd order, kommer det upp en helt tom sida. Så ingen bekräftelse att allt gick rätt, även om jag fick mail om det direkt.
    Extremt dålig sida överlag att få översikt snabbt och enkelt på ditt konto och dina beställningar.
    Hade pratat med IKANO dagen innan och de sa att jag kunde göra den här ändringen på Ikeas hemsida.
    Kontaktar chatten men får som vanligt till svar "Det får du ringa IKANO om". Dvs då får jag sitta i telefonkö sådär 20 minuter för en sån här enkel grej som man borde ha kunnat göra direkt vid beställningen.
    Ikea är TAFFLIGA!
    Dessutom slutade chatt-tjejen svara efter min fråga och hennes svar att ringa IKANO.

    Handla här om du vill, och man behöver ju möbler och annat ibland, men deras hemsida och hur köpen går till är OFÖRSVARLIGT DÅLIGA!
  • Perfekt
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Bästa kundbemötandet och generös hantering av reklamation.
  • Perfekt
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Kanon
  • Ganska bra
    4 år sedan
    Uppdaterat: 4 år sedan
    Beställt från deras sida har jag aldrig gjort och kommer sldrig att göra. Jag tar mig hellre mödan att pka dit och handla allt jag ska ha än att beställa och betala onödigt dyr frakt, särskilt för småsaker.

    Men deras varuhus och varor gillar jag. Oftast ör det bra kvalitet och framför allt, det är onödigt billigt.
    Därav blir betyget högre.
  • Usel
    6 år sedan
    Uppdaterat: 5 år sedan
    3 veckor för att leverera, allt trasigt.
    Nästa gång, exakt samma sak.
    Aldrig ordentligt emballerat, trasigt vid leverans.

    Beställde 2 bordsskivor.
    Inget udda eller ovanligt alls.

    Det tog 2 förseningar och över 3 veckor att leverera, och när dom väl kom fram så var båda två skadade och kantstötta.

    Fick ingen varning om att varorna var slut på lager.
    Pengarna drogs bums från mitt konto, och inte vid leveransen.

    Förpackningen var av tunn papp utan inre packmaterial, utan marginaler eller deformationszoner, med en massa plastband som skar in överallt genom pappen, så inte så konstigt att prylarna var trasiga.

    Orkar inte lägga mer tid och energi på att vänta, packa om, transportera paket fram och tillbaks till posten mm, som kundtjänst ville, så jag skiter helt enkelt i det hela.

    Jag trodde verkligen att ett sånt företag skulle:
    1. Ha ett bättre It-system för att hålla koll på lagerstatus och leveranser.
    2. Klara av att förpacka saker ordentligt.

    Svagt!
    ____

    Uppdatering:

    Exakt samma sak hände igen!

    Beställde 12 bordsben, pengarna drogs bums, men leveransen tog en vecka.

    När jag ska hämta ut paketet, så är det i form av en enda sprucken sönderskavd sophög med plockepinn.

    IKEA har helt skitit att slå in benen individuellt, utan har bara slängt ner dom i en enda hög i en stor låda av tunnaste kartong, där dom har skramlat runt och slagit hål på lådan på flera ställen så att ben-ändar sticker ut överallt.

    Den här gången vägrade jag naturligtvis att hämta ut röran.

    Har försökt ringa dom flera gånger, men det är omöjligt att komma fram.
    Sist satt jag i kö i 40 minuter, och HELA TIDEN var det "tre samtal före".
    TRE!

    Antar att att dom har enda person som sitter i telefon för hela Sverige då.

    Har ingen aning om hur jag ska få mina varor eller få tillbaks mina pengar.

    Det är som att ha att göra med nåt en-mans företag som drivs ur ett garage.

    Hur fan kan ett SÅ stort företag inte klara av att skicka ens de enklaste paket, eller svara i telefon?

    Har köpt hundratalt prylar via posten från tex dustin, och aldrig haft minsta problem med dåligt emballage eller skador.
    NOLL problem!

    Helt jäkla otroligt, undvik IKEAs postorder som pesten.
  • Mycket bra
    5 år sedan
    Uppdaterat: 5 år sedan
    En klassiker och de har väldigt billigt!