Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt

Assassin's Creed Valhalla (PC)

 Lägg i lista  Jämför
Detaljerad information Växla fulltext Produktens betyg (7.00)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

  • Mest gillade

  • Ganska bra

    Gillat omdöme
    2 mån sedan
    Kommer dela in recensionen i 4 kategorier som betygssätt var för sig och som ger slutbetyget. (spelat på PC).

    Story:
    Storyn i Valhalla är helt ok och uppdelad i två olika grenar skulle man kunna säga. Ena storyn är den klassiska Assassin's Creed storyn (som är ihoptvinnad med main storyn) där man skall jaga en order och förhindra att ordern skall “ta över världen”. Har man spelat tidigare titlar så är detta i princip en copy paste på tidigare titlar. Vilket gör “assassins”delen av spelet ganska trist. Jag kan inte säga att jag spelar Valhalla på grund av assassins storyn. Jag är medveten om att det är ett assassins spel men hade jag kunnat välja hade jag lämnat ute “assassins” delen helt och hållet vilket tar en till “den andra” storyn.

    Den andra delen av storyn är att man bosätter sig i england, försöker skapa allianser och ta “del” av england i en kombination av att upptäcka världen. Bara för denna delen av storyn är spelet värt att spela. Det är underhållande att raida för att uppgradera sin bas. Uppdragen att skaffa allierade är varierande vissa bra och andra mindre bra men alltid välarbetad av utvecklarna. Istället för att blanda in assassins creed elementet hade man kunnat fokusera mycket mer på den politiska spänningen och använt deras kunskaper att “assassinera” karaktärer att göra uppdrag som får politiken att svänga i olika håll och döpt spelet till “valhalla - a viking saga” typ.

    Side questsen är underhållande och vissa riktigt bra. De har satsat mer på “annorlunda” och konstiga sidequests än mer seriösa eller “övernaturliga” quests. Ofta har något övernaturligt en förklaring eller innehåller psykadeliska svampar.

    Av 10 så skulle jag ge storyn 6 men sidequesten höjer ändå betyget till en 7a.

    Gameplay:
    Gameplayn är rolig i början och utmanande. Man får verkligen ta vara på sina tillgångar och vara kreativ och till viss del välja sina slag tidigt. Skill trädet är ganska kul att upptäcka och se vad man kan få för olika egenskaper. Sedan låser man upp “extra” egenskaper genom att hitta böcker i världen. Något jag uppskattar mer i detta spelet till skillnad från tidigare titlar är att egenskaperna är inte “gudomliga” i sitt utformande. Dock är de helt overpowered vilket gör lategame i spelet ganska tråkigt.
    Början och midgame är riktigt roligt men sen tappar spelet lite sin finess. Framförallt när du kan skjuta tillbaka projektiler som kommer mot dig genom att klicka på dodge knappen. Eller kasta vapen som ligger på marken på närmsta motståndare. Du blir, som i alla assassins creed, en en mans armé. Ser du ett fort kan du gå in “guns blazing” och ta ut hela fortet utan några som helst problem.

    Det hade vart kul om de gjort att man hade “bra skills” men skills som man verkligen behövde spara och planera för att använda. Ett exempel är tre häxor som är sidequests att göra på respektive lvl 90, lvl 130 (tror jag) och lvl 320 typ. Jag stötte på lvl 90 när jag var lvl 68 typ. Det tog många svordomar och försök innan jag besegrade henne. Nästa häxa var en walk in the park. Vid lvl 140 som jag kanske var så var mina egenskaper redan så overpowered att jag kunde ta ut henne utan problem.

    Då starten och midgame e riktigt kul men late blir väldigt platt så ger jag gameplayn 5 av 10.

    Open world:
    Denna går egentligen hand i hand med sidequestsen så jag kommer hålla denna kort:
    Världen är rolig och intressant att undersöka. Det finns massor att göra i varje område och jag har explorat mycket mer än vad jag en rört main questen. Dock så är många områden väldigt tomma. Vilket kanske är realistiskt med tanke på att det är england mitt under occupation. Så många människor var kanske inte ute och rörde på sig men samtidigt har utvecklarna “skrutit” om hur stor kartan kommer vara och så är så himla mycket öde.

    Världen får ändå 8 av 10 i poäng.

    Skills that kills:
    Skill trädet får en egen punkt trots att den nämns i gameplayn men den behöver adresseras. I början är skill trädet rätt så intressant och roligt. Inget extraoridnärt egentligen men lite interessant designat. Det är kul att upptäcka vad combon av två vägar leder till och vad man kan göra. Detta underhåller en till stora delar tills man passerar 130-140 ungefär.
    Plötsligt finns det inte mycket att fylla i mer än att fylla i trädet i en väg som man själv inte har som spelstil. Jag har insett att mot lategame kommer jag ha fyll HELA TRÄDET vare sig jag vill eller ej. Den biten är tyvärr ganska tråkig av flera olika anledningar.
    Man tvingas att satsa på skills som inte tillhör sin spelstil. Detta i sig kanske inte är dåligt men det visar på att de inte tänkt ut mer avancerade skills för olika spelstilar.
    Replayability försvinner för min del. Om jag redan spelat med alla skills. Varför skulle jag vilja spela om? I slutändan kommer min karaktär vara “fulländad” och lika dan som den första.

    Jag tror dilemmat är att de inte satsat på att vissa vägar i spelet skapar en unik karaktär som är asbra på en sak men fruktansvärt dålig på en annan. Motståndet blir inte svårare heller, det får bara mer hälsa. Det hade varit intressant med mer nischade skills och att de var fler karaktärer med nischade fighting stilar som gör det svårt att spela mot i hela spelet. Att alla vägar man går har för och nackdelar.

    Just nu är det endast applicerbart i början men mot slutet av mid och lategame så. Ja. Du steamrollar motståndet.

    Med tanke på att det ändå vart intressant i början men tappar mycket får skills 5 av 10.

    Detta skulle ge ett betyg på:
    Storty: 7 av 10
    Gameplay 5 av 10
    Open world 8 av 10
    Skills: 5 av 10

    Vilket ger ett betyg på 6 av 10 poäng.

    Spelet är inte asdåligt men det har en del brister som skulle göra det underhållande i längden. Det som håller kvar en är world exploring och att ta hand om sin by. Att göra quests för att skapa allianser. Det är intressanta fighter. Raids är ganska underhållande men monotont i längden då de är exakt samma sak varje gång och man raidar bara kyrkor för där får du material. Du kan raida ett fort men man får inget för det.

    Skulle jag rekommendera spelet?
    Ja. trots sin 6a så har de lyckats bra med “vikingkänslan” i spelet. Även om ens egenskaper är overpowered och jag känner att det skulle balanseras med så skall jag inte ljuga att fånga en pil eller spjut som kommer mot en och kasta tillbaka och sedan kasta en yxa som en soldat tappat på marken ÄR TILLFREDSTÄLLANDE. Man känner sig rätt så grym.
  • Alla omdömen

  • Perfekt
    2 mån sedan
    Kanongrafik (har RTX 3080) och bra spelkänsla. Känns genomtänkt.