Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt

Assassin's Creed Valhalla (Xbox One)

 Lägg i lista  Jämför
Detaljerad information Växla fulltext Produktens betyg (6.25)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

  • Mest gillade

  • Ganska bra

    Gillat omdöme
    1 månad sedan
    Kommer dela in recensionen i 4 kategorier som betygssätt var för sig och som ger slutbetyget. (spelat på PC).

    Story:
    Storyn i Valhalla är helt ok och uppdelad i två olika grenar skulle man kunna säga. Ena storyn är den klassiska Assassin's Creed storyn (som är ihoptvinnad med main storyn) där man skall jaga en order och förhindra att ordern skall “ta över världen”. Har man spelat tidigare titlar så är detta i princip en copy paste på tidigare titlar. Vilket gör “assassins”delen av spelet ganska trist. Jag kan inte säga att jag spelar Valhalla på grund av assassins storyn. Jag är medveten om att det är ett assassins spel men hade jag kunnat välja hade jag lämnat ute “assassins” delen helt och hållet vilket tar en till “den andra” storyn.

    Den andra delen av storyn är att man bosätter sig i england, försöker skapa allianser och ta “del” av england i en kombination av att upptäcka världen. Bara för denna delen av storyn är spelet värt att spela. Det är underhållande att raida för att uppgradera sin bas. Uppdragen att skaffa allierade är varierande vissa bra och andra mindre bra men alltid välarbetad av utvecklarna. Istället för att blanda in assassins creed elementet hade man kunnat fokusera mycket mer på den politiska spänningen och använt deras kunskaper att “assassinera” karaktärer att göra uppdrag som får politiken att svänga i olika håll och döpt spelet till “valhalla - a viking saga” typ.

    Side questsen är underhållande och vissa riktigt bra. De har satsat mer på “annorlunda” och konstiga sidequests än mer seriösa eller “övernaturliga” quests. Ofta har något övernaturligt en förklaring eller innehåller psykadeliska svampar.

    Av 10 så skulle jag ge storyn 6 men sidequesten höjer ändå betyget till en 7a.

    Gameplay:
    Gameplayn är rolig i början och utmanande. Man får verkligen ta vara på sina tillgångar och vara kreativ och till viss del välja sina slag tidigt. Skill trädet är ganska kul att upptäcka och se vad man kan få för olika egenskaper. Sedan låser man upp “extra” egenskaper genom att hitta böcker i världen. Något jag uppskattar mer i detta spelet till skillnad från tidigare titlar är att egenskaperna är inte “gudomliga” i sitt utformande. Dock är de helt overpowered vilket gör lategame i spelet ganska tråkigt.
    Början och midgame är riktigt roligt men sen tappar spelet lite sin finess. Framförallt när du kan skjuta tillbaka projektiler som kommer mot dig genom att klicka på dodge knappen. Eller kasta vapen som ligger på marken på närmsta motståndare. Du blir, som i alla assassins creed, en en mans armé. Ser du ett fort kan du gå in “guns blazing” och ta ut hela fortet utan några som helst problem.

    Det hade vart kul om de gjort att man hade “bra skills” men skills som man verkligen behövde spara och planera för att använda. Ett exempel är tre häxor som är sidequests att göra på respektive lvl 90, lvl 130 (tror jag) och lvl 320 typ. Jag stötte på lvl 90 när jag var lvl 68 typ. Det tog många svordomar och försök innan jag besegrade henne. Nästa häxa var en walk in the park. Vid lvl 140 som jag kanske var så var mina egenskaper redan så overpowered att jag kunde ta ut henne utan problem.

    Då starten och midgame e riktigt kul men late blir väldigt platt så ger jag gameplayn 5 av 10.

    Open world:
    Denna går egentligen hand i hand med sidequestsen så jag kommer hålla denna kort:
    Världen är rolig och intressant att undersöka. Det finns massor att göra i varje område och jag har explorat mycket mer än vad jag en rört main questen. Dock så är många områden väldigt tomma. Vilket kanske är realistiskt med tanke på att det är england mitt under occupation. Så många människor var kanske inte ute och rörde på sig men samtidigt har utvecklarna “skrutit” om hur stor kartan kommer vara och så är så himla mycket öde.

    Världen får ändå 8 av 10 i poäng.

    Skills that kills:
    Skill trädet får en egen punkt trots att den nämns i gameplayn men den behöver adresseras. I början är skill trädet rätt så intressant och roligt. Inget extraoridnärt egentligen men lite interessant designat. Det är kul att upptäcka vad combon av två vägar leder till och vad man kan göra. Detta underhåller en till stora delar tills man passerar 130-140 ungefär.
    Plötsligt finns det inte mycket att fylla i mer än att fylla i trädet i en väg som man själv inte har som spelstil. Jag har insett att mot lategame kommer jag ha fyll HELA TRÄDET vare sig jag vill eller ej. Den biten är tyvärr ganska tråkig av flera olika anledningar.
    Man tvingas att satsa på skills som inte tillhör sin spelstil. Detta i sig kanske inte är dåligt men det visar på att de inte tänkt ut mer avancerade skills för olika spelstilar.
    Replayability försvinner för min del. Om jag redan spelat med alla skills. Varför skulle jag vilja spela om? I slutändan kommer min karaktär vara “fulländad” och lika dan som den första.

    Jag tror dilemmat är att de inte satsat på att vissa vägar i spelet skapar en unik karaktär som är asbra på en sak men fruktansvärt dålig på en annan. Motståndet blir inte svårare heller, det får bara mer hälsa. Det hade varit intressant med mer nischade skills och att de var fler karaktärer med nischade fighting stilar som gör det svårt att spela mot i hela spelet. Att alla vägar man går har för och nackdelar.

    Just nu är det endast applicerbart i början men mot slutet av mid och lategame så. Ja. Du steamrollar motståndet.

    Med tanke på att det ändå vart intressant i början men tappar mycket får skills 5 av 10.

    Detta skulle ge ett betyg på:
    Storty: 7 av 10
    Gameplay 5 av 10
    Open world 8 av 10
    Skills: 5 av 10

    Vilket ger ett betyg på 6 av 10 poäng.

    Spelet är inte asdåligt men det har en del brister som skulle göra det underhållande i längden. Det som håller kvar en är world exploring och att ta hand om sin by. Att göra quests för att skapa allianser. Det är intressanta fighter. Raids är ganska underhållande men monotont i längden då de är exakt samma sak varje gång och man raidar bara kyrkor för där får du material. Du kan raida ett fort men man får inget för det.

    Skulle jag rekommendera spelet?
    Ja. trots sin 6a så har de lyckats bra med “vikingkänslan” i spelet. Även om ens egenskaper är overpowered och jag känner att det skulle balanseras med så skall jag inte ljuga att fånga en pil eller spjut som kommer mot en och kasta tillbaka och sedan kasta en yxa som en soldat tappat på marken ÄR TILLFREDSTÄLLANDE. Man känner sig rätt så grym.
  • Alla omdömen

  • Knappt godkänd
    15 dagar sedan
    Uppdaterat: 15 dagar sedan
    Spoilers kan finnas

    Skulle säga att denna serie inte är assassins creed längre. Är så besviken av att det går snabbare och lättare att bara gå in i fiendeläger och bara kötta. Var så mycket tillfredställande att smyga in i ett fiendeområde, döda sin target för att sen smyga ut igen utan att bli upptäckt

    Jag ger storyn 2/5. Att var en assassin innebar att ta reda på information om en templar, ta reda på hur man tar sig in området där personen håller till, döda personen och smyga ut igen. Nuförtiden handlar det mer om att döda några random underhuggare, eller hitta en bit papper för att hitta en "random" person från Order of the Ancient, detta är fallet i nästan alla medlemmar man kommer döda för att hitta högsta hönset i ordern. Finns några få som är e ndel av storyn, de delarna är så mycket roligare att spela än bara en random person som sitter och väntar på att dödas

    Gameplay, spelet går ut på att vara en viking som flyr från Norge till England för att bosätta sig där. För att uppgradera sin bosättning behöver man resurser som man hittar i kloster och dessa raidar man. Finns inte så mycket att säga om detta egentligen, är en viking grej att slåss och plundra. För min del hade det inte skadat om det varit lite svårare, när man lärt sig hur fienderna fungerar så blir det lätt även på högsta svårighetsgraden. Finns side quests som vanligt, några roligare än andra är trotsallt side quests så de är okej. Nya saker i serien är "flyting" typ av diktbattle, lite meh enligt mig men ändå okej, "Orlog" ett tärningsspel som är ett av de bättre minigames de har haft i serie. Och så har de lagt till fiske… Ett buttonmashing event som jag inte tycker hör hemma i denna serie. Mer irriterande än lugnande när man behöver springa upp och ner längs floderna för att leta efter en fiskjäkel som behövs för en challenge som man bara får skit för ändå. 3/5 där orlog är den stora drag punkten för mig och några side quests som hjälper till

    Skills/abilities/Armour. Abilities är en förbättring för mig jämfört med Odyssey, man är inte längre en gud i en mänsklig kropp, finns några övernaturliga abilities men förstår varför de finns där.
    Numera finns det ett skillträd också vilket är katastrofalt dåligt enligt mig. Det finns tre "vägar" man kan gå - Raven, inriktar sig mot assassination - Bear, inriktar sig mot melee - Wolf, riktar sig mot ranged. Anledningen att jag tycker det är dåligt, när man nått max level så är hela trädet upplåst. En bättre version hade varit om man hade haft en som hade varit i majoritet och de andra i minoritet. Detta p.g.a att all utrustning och vapen är en utav de tre kategorierna. Över till utrustningen, all rustning tillhör ett set på fem delar, varje set har två perks som aktiveras när man har två/fem delar på sig. Kan bara säga har aldrig haft ett helt set på mig samtidigt, tycker den andra perken inte är tillräcklig bra för att ha hela setet på utan blandar hellre för vad jag tycker är en bättre build. 2/5 får denna delen av mig, mest för att man bara är 1/4 gud numera

    Jag köpte spelet i början av december och har märkt av buggar varje dag som jag har spelat. Har läst mig fram att en del av dessa buggar har funnits sen release och ännu inte fixats.
    T ex, save file corruption, vilket gör att du kan ha spelat i x timmar och du får börja om varifrån filen inte var corrupted
    Achievements som inte låses upp när de ska (inget större problem i sig men ändå irriterande)
    Efter patch 1.1.0 så får man "debuffen" drunk varje gång man laddar spelet och iblan när man använder fast travel, då behöver man antingen springa runt och göra det man ska medans man är full eller sätta sig och meditera

    story = 2/5
    gameplay = 3/5
    s/ab/ar = 2/5
    buggar som inte fixas inom rimlig tid dra ner genomsnittet till 2/5
  • Perfekt
    1 månad sedan
    Riktigt bra spel. Tyvärr en del småbuggar vid release, vänta gärna några månader och köp den på rea.