Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt

Bravely Default II (Switch)

 Lägg i lista  Jämför
Jämför pris på alla Nintendo Switch-spel Nintendo Switch-spel (1007)
Detaljerad information Växla fulltext Produktens betyg (5.00)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

  • Mest gillade

  • Knappt godkänd

    Gillat omdöme
    1 månad sedan
    Uppdaterat: 1 månad sedan
    Jag är ett stort fan av de tidigare spelen i Bravely-serien och hade sett fram emot detta ända sedan utannonserandet. Dessvärre visade sig Bravely Default 2 vara 2021 års hittills största besvikelse.

    Några klagomål:

    - Ful grafik.
    Stilen funkade i de förra spelen med tanke på 3DSens lilla skärm och konsolens begränsningar, men det finns ingen anledning att Switch, som är en betydligt kraftfullare konsol, ska dras med dessa. Spelet använder visserligen Unreal Engine och har mer detaljerade texturer än tidigare, men oftast är allt så utzoomat att skillnaden upplevs som ytterst marginell.
    Det finns en del handmålade miljöer som ser hyfsade ut, men i övrigt är världen väldigt odetaljerad och tråkig.

    - Usel framerate.
    Trots den undermåliga grafiken flyter spelet väldigt dåligt. Det borde ligga på 60 fps, men istället är det cappat till 30 fps och når dessutom i praktiken oftast aldrig ens upp till det. Jag skulle uppskatta att spelet större delen av tiden ligger runt 20 fps, och det lider även av omfattande stuttering, vilket innebär att hela spelet med jämna mellanrum helt fryser för ett ögonblick.
    Det går att förbättra situationen en aning genom att manuellt sänka konsolens upplösning från 1080p till 720p, men då blir spelet också ännu fulare än vad det redan är.

    - Störande laddningstider, trots kassettformatet.
    Utöver anmärkningsvärt långa laddningstider mellan scener eller när man byter område, så är det laddningstider i spelets menyer, både före och efter strid samt t.o.m. när du ska prata med folk. Förvisso betydligt kortare än de vanliga, men likväl väldigt irriterande med tanke på hur mycket tid som spenderas på dessa moment under spelets gång.

    - Ojämn svårighetsgrad.
    Tydligen ville de justera den pga att de tidigare spelen i serien var för enkla, men resultatet är extremt obalanserat. Vissa fiender bjuder på ganska klent motstånd medan andra, framförallt bossar, har enorma mängder HP samtidigt som de kan fullständigt demolera ditt party med AOE-attacker, statuseffekter och counterattacks, även om du kör på lättaste svårighetsgraden, är överlevlad och har på dig den dyraste gearen.

    - Oresponsiv kontroll.
    Om du byter rörelseriktning så vänder sig inte karaktären om på direkten som i de flesta andra spel, utan istället måste han snurra runt först, vilket får det att kännas som att man ständigt rör sig på is.
    Det påminner en del om de s.k. ”tank controls” som fanns i bl.a. gamla Resident Evil-spel, och det finns ju en anledning att den kontrollmetoden normalt inte används i moderna spel.

    - Oinspirerade sidequests.
    Majoriteten är bara meningslösa fetchquests som går ut på att antingen ”döda monster X” eller ”hämta sak Y”, och vissa av dem kräver att du springer fram och tillbaka flera gånger mellan två olika platser/NPCs, vilket helt uppenbart bara är tänkt att förlänga speltiden.
    Ofta kan man också bara få ett fåtal quests åt gången, och sedan måste man klara dessa för att öppna upp åtkomst till fler, även om de egentligen leder till samma område och inte har något med varandra att göra. Detta gör att man konstant tvingas flänga runt mellan städerna och questområdena bara för att se om en avklarad quest har låst upp en ny någonstans. Questsen varierar dessutom beroende på vilken tid på dagen det är, så du måste även besöka samtliga områden vid olika tidpunkter om du vill komma åt allt.
    Det överlägset största klavertrampet måste dock vara att det, trots den stora mängden sidequests i spelet, inte finns någon quest log där du kan se vilka du redan gjort. Detta gör att det är bokstavligt talat omöjligt att veta om du missat någon quest, såvida du inte redan från spelets början antecknat all information på ett papper eller dylikt.

    - Ingen auto battle-möjlighet.
    Denna funktion fanns i tidigare Bravely-spel och är guld värd när man grindar, men den är bortplockad här.

    - För snabb respawn på fiender.
    Efter att du spöat en så räcker det att du rör dig lite bortanför skärmen och sen återvänder för att den ska ha respawnat. Det är väl kanske bra vid de utvalda tillfällen du vill levla, men resterande tid blir det bara ett irritationsmoment under utforskandet.

    - Vikt.
    Du måste nu ta hänsyn till vikt på din utrustning. Använder du för tung gear blir du overloaded, vilket sänker dina stats.
    Jag kan förstå poängen med vikt i spel som Dark Souls, där ens rörelsemönster påverkas av det, men i ett turbaserat RPG som detta bidrar det ingenting till upplevelsen utan leder bara till mer enerverande harvande i spelets långsamma menysystem.

    - Röstskådespeleriet.
    Jag syftar då främst på de engelska rösterna, som till stor del pendlar mellan mediokra och rent vedervärdiga.
    Det finns japanskt tal som val i spelinställningarna, men det saknas subtitles i spelets strider, vilket innebär att allt som sägs där, såvida det inte är en story-sekvens, kommer gå förlorat om du inte antingen uthärdar de engelska rösterna eller förstår japanska.

    - Ytlig story.
    Kort sagt finns det inget djup i den överhuvudtaget. I de tidigare delarna i serien fanns det en del intressanta plot twists, men Bravely Default II lider av en total avsaknad av det. Man blir tillsagd att "Här har du ondskan; besegra den" och sen är det bara en rak väg fram till målet.
  • Alla omdömen

  • Ganska bra
    1 månad sedan
    Har älskat tidigare Bravely Default till 3Dsen.
    Tänkte gå in och skriva en recension om spelet men så läste jag omdömet från "WithFieryTruth" och blir därför kortfattad.

    Faktum är att jag instämmer på SAMTLIGA punkter med "WithFieryTruth".
    - Det som stör mig mest är
    1. Den låga frameraten, som dessutom är ojämn och ryckig.
    2. Kontrollen är inte följsam. Det känns som att från det att man trycker på en knapp så händer det lång tid efter på skärmen. Ingen responsiv kontroll helt enkelt. Det gör att man missar vissa avgörande moment som t.ex. när man skall skaffa sig combat-advantage.
    3. Ingen auto-battle vilket gör grinden oerhört plågsam. Och tro mig, det finns mycket grind att göra med tanke på alla asterisker (jobb) som man får - så det är mer eller mindre byggt för att man skall grinda och optimera sin "build".
    4. Sidequesten är nästan överflödigt många i synnerhet då de inte erbjuder någon större variation.

    Samtliga av ovanstående punkter hade de ju LÄTT kunnat fixa utan att bygga om spelet från grunden så det känns faktiskt som rent slarv att släppa spelet i detta skick.
    Förhoppningsvis patchar de bort några av problemen med uppdateringar- men känns tveksamt.

    Det finns dock en hel del plus också. En sådan sak är musiken i spelet som absolut håller hög klass.

    Men som den grinder och optimerare jag är och älskar dessa JRPG i old-school så kommer jag ändå köra igenom spelet.
    På grund av att jag gillar genren så mycket sätter jag ändå 3 av 5.
    Men det kommer ta mig måååånga timmar den completionist jag är. Utan auto-battle vid grindningen är dock frågan om jag inte hinner gå in i väggen innan dess.