Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt

Xiaomi MiJia M365 El-scooter

 Lägg i lista  Jämför
Jämför pris på alla Xiaomi Elscootrar & Elsparkcyklar (7)
Detaljerad information Växla fulltext Produktens betyg (7.61)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

  • Mest gillade

  • Utmärkt

    Gillat omdöme
    2 år sedan
    Uppdaterat: 3 mån sedan
    Uppdatering 2020-09-03:
    Fungerar fortfarande utan bekymmer, monterade kylflänsar på laddaren, tyckte denna var en gnutta varm i sommar.

    Uppdatering 2019-07-29:
    Köpte och installerade detta solida bakdäck, köpt redan fäst på nav (tipsar bara, ingen affiliation eller liknande) Funkar riktigt bra, mycket bättre än den tidigare modellen, även något mjukare. Kommer nog fortsätta köra på dessa ett tag. Återkommer vid ändring.

    https://www.ebay.co.uk/itm/M365-Solid-Tyre-Honeycomb-Version-2-0-with-WHEEL-HUB-included-SUMMER-SALE-F/254254705407?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

    Uppdatering 2019-07-28:
    Tog emot M365 Pro-dashen, var relativt lätt att installera. Kom med firmware DRV 151, försökte flasha in BMS-firmware, fick utan vidare. Försökte sedan flasha in customfirmware för DRV... Det var inte alls populärt, fick felkod 10 samt en söt liten röd varningssymbol. Bluetooth gick inte att ansluta längre. Löste detta genom att koppla från och därefter tillbaka den svarta huvudkontakten under batteriet.
    Installerade "Generation 2, runda hål i däcket"-solitt bakdäck med MYCKET möda (inte värt IMO, riskerar att skada hjulet, finns på eBay tillsammans med hjul/nav ifall ni vill testa). Fick till slut skära i däcket för att det skulle gå att fästa. Vibrerar rätt galet även på bättre väg, dämpar i princip inte alls, så kommer inte behålla Gen2-däcket. Har en "Gen 3" solid tire på väg. Men idag hade jag nog endast kört på pneumatiska däck, trots att de är en pain för övrigt.
    Finns tydligen både tjockare däck och slang att köpa till, alternativt finns även 10"-däck att köpa till, men dessa verkar kräva lite mer modifikation. Vore trevligt med stötdämpare på båda hjul.
    Justerade även bromsstyrkan genom att korta av bromsvajern en gnutta, tyckte knappt den bet innan, nu gör den mycket större effekt, och låser till och med bakhjulet vid full broms.

    @trst, håller absolut med om att detta är inte borde ske!
    Men vid den felkoden är det störst sannolikhet att bromssensorkabeln råkat lossna mellan dashboard och broms, det är en vanlig JST-kontakt under silikonstrumpan som håller ihop kablarna, rakt under dashen. Inte skett på mina ~200 km, men YMMV, literally.
    Borde kanske vara bättre fäst.

    Uppdatering 2019-07-02:
    ~18 månaders innehav.
    Beställde original M365 Pro-display/dashboard från Wish:
    ( https://www.wish.com/product/5cfbef5d04a3df12eaf76125 )

    Det ska gå att byta dashboard relativt lätt, men eventuellt kan en firmwareflash genom TTL-adapter behövas, återkommer efter leverans.

    Fick första punkteringen häromdagen. Bakdäck, som tur var. Hade lite bråttom, så tänkte testa med att endast fylla på med mer slime. Det fungerade perfekt! ~75 ml tätade däcket på 3-4 minuter.

    Beställde därför även ett solitt bakdäck på nav från eBay UK, inte sugen på att hålla på och koka däck.
    ( https://www.ebay.co.uk/itm/M365-Solid-Tyre-Honeycomb-Version-2-0-with-WHEEL-HUB-included/254254705407?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 )

    Återkommer efter installation!

    *********************************************

    Originalomdöme följer:

    ~6 månaders innehav. Testad under både vinter och sommar, fungerar definitvt bättre nu på sommaren, märkbar kapacitetsskillnad på batteriet, men tror nog att systemet trivs bättre kylt under något kallare perioder, särskilt om man snackar om denna sommar... Yisch.

    Köpt svart modell från Banggood för strax under 3000 SEK, inkl. alla avgifter då den skickades från EU (kom med UPS, oskadd, stort jäkla paket med bra skydd.)
    Körd sträcka vid omdömets skrivande: ~70 km.

    PSA: Om du kan, kolla med säljaren att du får den nyare 2-fuse-varianten, annars kan följande guide behövas:
    https://mimod.ru/en_US/m365batteryfusefix/
    (Min kom med två säkringar.)
    Uppskatta 1/2-fuse med hjälp av modellnummer:
    https://en.xiaomitoday.it/piu-potenza-con-il-firmware-mod-per-lo-scooter-elettrico-xiaomi-mijia-m365.html

    Uppdatering 2019-02-19: https://www.wired.com/story/xiaomi-scooter-hack/

    FÖRE första användning: Kör valfri M365-kapabel app (Android "Segway-Ninebot" eller "Mi Home" och sätt Brake/Kinetic Energy Recovery System (KERS) Strength till Low. Vissa har rapporterat att problem uppstår när man kombinerar stark KERS med ett fulladdat batteri.

    TL;DR: Ytterst nöjd med kvalitet och funktioner hittills. På tok för jäkla kul att köra. Varken för aggressiv eller för tam accelerationskurva. (Och det med en rätt rejäl last på 185 cm, 90 kg samt ev. 10+ kg till i ryggsäck.)
    - Möjligtvis en aning sjaskig dämpning redan med luftfyllda däck. Inte oroad för personskada, snarare att redan små avsatser slår mot scootern rätt hårt.
    * Laddar endast till 75-80 % för att maximera batteriets livslängd, slutspänningen är annars något hög för litiumceller. (=< 4.20 Volt)
    * Medföljande laddare matar med ~65 Watt, vilket, med en batterikapactitet på 281 Wh ger en laddningstid kring fyra timmar. Batterierna ska dock tåla 1C, så borde eventuellt gå att modifiera till att ladda snabbare vid behov, om man står ut med en tegelsten till laddare.

    **************************************

    Har utfört följande modifikationer, mest för förstärkning och för att... Well... Man har väl aldrig nog med hobbies:
    * Limmade strategiskt samtliga kablar åtkombara från utsidan med våtrumssilikon alt. universalklister, för att avlasta kablar och kontakter.

    * 3D-printade följande (tipsar bara, alla rättigheter till skaparna, tacka dem!):
    + Steering Backlash Corrector: https://www.thingiverse.com/thing:2436676 (0.4 mm fungerade perfekt då scootern var ny.)
    + Backlight Cable Protector: https://www.thingiverse.com/thing:2375311
    + Krok för påse: https://www.thingiverse.com/thing:2734055
    Har en egen collection på Thingiverse med tillbehör: https://www.thingiverse.com/Trekkie/collections/m365/page:1

    * Fyllde båda däcken med ~200 ml "Slime Tire Sealant" var (eBay, typ 200 SEK), någon form av beständigt punkteringsskydd. Polyuretanbaserat, möjligtvis. Kör luftfyllda originaldäck. Har även de solida micropore-däcken till hands, men inte särskilt sugen på att byta med tanke på den redan låga dämpningen.

    * Från "Curious Joe" (säljer 3D-printade, laserskurna(?) och CNC-ade tillbehör till M365, skickar från Sverige så snabb leverans (har ingen koppling/affiliate, informerar endast):
    + Protective Display Sticker (regn- och stänkskydda skärmen)
    + Fender både fram- och bak, limmade med superlim.
    + Tjockaste Battery Cover med dämpare, 6 mm om jag minns rätt. Originalet från Xiaomi är visserligen av erkänt stryktålig polykarbonat, men vissa verkar ha haft problem att batteriet rasslar omkring en aning och orsakar skavskador.
    Använde blå Loctite (snarare Biltemas motsvarighet) vid fästning av samtliga skruvar.

    *** Resurser/Info:

    Batteriet verkar vara kopplat i 10S3P, använder LG-tillverkade 18650-celler på ~2600 mAh med artikelnummer LGGBM261865, borde eventuellt gå att uppgradera till INR18650MJ1 med kapacitet på ~3500 mAh?

    Kör f.n. stock firmware (1.4.0) ty räckvidden är av högst betydelse och customfirmwares verkar fokusera mest på prestanda. Men överväger att slänga in custom firmware för ECO-läget som ligger något närmare Normalläget.
    Firmware unlock guide: http://techcat.ca/threads/how-to-remove-xiaomi-m365-speed-limit-firmware-unlock-guide.228/
    Uppdatering 2019-01-21: Bytte till custom firmware med hastigheten sänkt till 20 km/h per nuvarande lagstiftning. Passade på att minska KERS på samma gång, tänker så att varje energikonversion introducerar ineffektivitet(er).

    Unofficial User's Manual: https://www.dropbox.com/s/77vaidw53j9kxvl/manual-de-supervivencia-scooter-xiaomi.pdf?dl=1
    (Inte min, och verkar endast förekomma på spanska, valde tyvärr själv franska i gymnasiet för en halv evighet sedan. Men Google Translate funkar rätt hyfsat, och bilderna är bra!)

    Finns en tråd på SweDroid: https://swedroid.se/forum/threads/xiaomi-m365-smart-electric-scooter.146085/

    PSA: Kör försiktigt och alltid ansvarsfullt så förblir elcyklar och elscootrar lagliga och välrespekterade av allmänheten.
  • Perfekt

    Gillat omdöme
    1 år sedan
    Uppdaterat: 9 mån sedan
    Det bästa jag någonsin köpt för 4000 kr (vinterrea från 6000 kr under januari 2019). Har i skrivande stund kört drygt 1000 km som dagspendlare och den håller i ur och skur utan några som helst problem!
    Fantastisk!

    Borde dock ha en gasare även på vänster styre, så att man kan sträcka ut höger hand (men tror inte att det är lag på att sträcka ut höger hand?). Köpt i svart, snyggaste färgen alla dar, särskilt som den är mattsvart (mörkgrå egentligen) / graphite.

    Min första scooter började pipa en felkod dag två och rullade inte längre, så skickade tillbaka den till Xiaomi Sverige och fick en ny levererad efter en något längre/strulig service, men de hade bara mycket att göra då de är nya i Sverige.

    Däremot har jag halverat antal steg per dag, men det kompenserar jag med att gymma/jogga på morgonen, nästan varje dag :)

    >>>>>>>>>>

    UPDATE ETT ÅR

    Har nu kört nästan 2000 km.
    Bakre stänkskyddet knäcktes pga vibrationerna. Köpte nytt för 300 kr via Cdon, men det går knappt att klicka fast styret i det...
    Mycket svårt att få tag på reservdelar. Original finns inte och Xiaomi Sverige bryr sig inte om andrahandsmarknaden...
    OBS! Man måste se till att skruva åt alla skruvar med jämna mellanrum, risk till att styret faller av är annars väldigt stor!
    Man måste vara kunnig för att underhålla scootern mer än 1 år. Drar därför ner en stjärna från 5 till 4. Därtill få cykelmekaniker som vill serva denna. Nästan så att jag vill dra ner till 3,5 stjärnor.
    Man kan dock köpa vilken slang som helst för 8,5” däck när man får punktering. Däcket i sig kan man kanske också köpa viket som, men är inte säker. Nåväl 3,5-4 stjärnor. Men risken är stor att man måste köpa en helt ny vartannat år eller efter 2000-3000 km.
  • Mycket bra

    Gillat omdöme
    10 mån sedan
    Uppdaterat: 5 mån sedan
    Jag har den i bagaget, ställer bilen vid infarten till staden jag jobbar i och kör sedan in 5 km till centrum på scootern, och tillbaka på kvällen. Jag sparar på så sätt ca 8000 kr i parkeringsavgifter varje år (ja, parkeringen i Kalmar är billig i jämförelse med många andra städer. Men ändå... 8 kkr är 8 kkr). Den fungerar faktiskt väldigt bra till detta.
    Den är snabb och lätt att montera/demontera, lätt att bära med sig, lätt att ha i bagaget, och det tar ungefär lika lång tid som att köra in med bil, eftersom man slipper alla köer och trafikstockning.

    Jag har bara tre punkter som är negativa.
    Dels har den en rak linje från styret till hjulet (men det har nog typ alla elscootrar). Det gör den ganska instabil. Så fort man släpper styret med ena handen börjar den wobbla. Så glöm tanken på att sträcka ut armen för att ge svängsignal. Det hade räckt med att hjulet hade en offset på ett par cm (precis som en vanlig cykel har), så hade den blivit mycket stabilare.

    Dels är vädertätningen tydligen inte den bästa, även om jag hittills inte upplevt några problem med det. Har beställt regnskydd till strömswitchen nu, då jag fått reda på att den egentligen inte tål regn (https://www.banggood.com/Waterproof-Dashboard-Protector-Silicone-Cover-For-Xiaomi-Mijia-M365-Pro-Electric-Scooter-p-1499334.html). Fram tills den anländer, kommer jag hade den "tätad" med en plastpåse och tejp.

    Räckvidden med full kraft är lite för begränsad för min smak. Den har 4 "ström-indikator-pluppar". Första ~5/6 km ligger den på 4, och då känns den pigg och rolig att köra, och maxar i ca 25 km/h på plan mark.
    Mellan ca 5/6 - 10 km ligger den på 3 "pluppar", och då är den märkbart svagare och det känns som att topphastigheten sänks till ca 20-22 km/h (fortfarande så man kör om de flesta cyklister utan problem, men det känns ändå lite segt).
    Därefter går den ner till 2, och blir ännu lite svagare, och har ännu lite lägre topphastighet.
    Så den kanske har 2,5 mil max räckvidd om man sniglar sig fram i gånghastighet. Men man har bara 5-6 km på sig innan den börjar bli lite trött, och jag kan tänka mig att den blir ruskigt trött eller slutar köra helt efter en 12-14 km.
    Så med facit i hand, hade nog Pro-modellen egentligen passat mig bättre.

    Jag har haft min m365 i ca 3 månader, och kört till jobb dagligen. Hittills inga problem. Inte ens en punktering, trots att vägbanorna varit grusade hela tiden.

    ----
    6 månaders-uppdatering

    Nu när det börjat bli varmare, har räckvidden ökat med ca 20-30%. Under vintern brukade jag ladda den efter varje 5km-resa för att slippa sega mig tillbaka dagen efter. Men nu känns det inte riktigt motiverat. Så jag kör 1 mil på varje laddning nu, och det fungerar tillräckligt bra.

    Har haft min första punktering. En liten skruv som stack rakt in i däcket. Drog ut skruven, och blåste in vanlig MC-punkterings-spray från Biltema, sedan har den fortsatt rulla på utan problem.

    ---
    8 månaders-uppdatering

    För en vecka sedan gick bakskärmen av. Materialutmattning p.g.a. designfel. Hur kan de förvänta sig att en plastkåpa som bara hänger fritt i luften ska kunna hålla i längden? Den är så skirkig att den skakar och flyger åt alla håll när man kör på lite kullersten, och dessutom får den bära ganska mycket vikt när man lyfter och bär runt på cykeln. Självklart kommer den gå av förr eller senare.
    Så nu har jag köpt en ny bakskärm, och även beställt en aluminiumbygel, som fäster bakdelen av skärmen så den blir "solid" (https://www.ebay.com/itm/153852691788). Därmed kommer den antagligen hålla mycket bättre.
    I samband med att bakskärmen gick av och cykeln dunsade i golvet, slets även kabeln till bakljuset av på ett riktigt jobbigt ställe, där det blev svårt att reparera. Men med rätt reservdel och en del tålamod och lödning m.m. löste det sig till slut. Och med den nya bygeln, kommer det antagligen hålla långt förbi scooterns livstid.

    Så ett tips - köp en sådan här bygel INNAN det är för sent. För bygeln är enkel att montera, men att reparera en trasig bakskärm och baklyse-kabel är ganska bökigt.
    Min variant av bygel i aluminium är ev. overkill. Men det skadar inte att ha rejäla prylar när det är en så vital del av cykelns funktion.
  • Alla omdömen

  • Mycket bra
    3 mån sedan
    Riktigt bra! Hade vart 5 stjärnor om jag var lättare, går lite segt uppför. Väger 105-110 men plant går den helt perfekt!
  • Utmärkt
    4 mån sedan
    Otroligt bra scooter! Hög kvalité och dessutom riktigt snygg. Tycker man att scootern går för långsamt, är det mycket enkelt att trimma den med mjukvara från nätet
    (Kräver en Android-telefon).
  • 5 mån sedan
    Detta omdöme är under utredning
  • Mycket bra
    5 mån sedan
    Bra kvalitet, går snabbt på plan mark och hyfsat i uppförsbackar (jag väger 90 kg). Lätt att fälla ihop och lägga i bakluckan. Lite krångligt att pumpa framhjulet.
  • Dålig
    1 år sedan
    Fungerar jättebra så länge den inte kommer i kontakt med vatten. Jag har kört i regn två gånger.

    Första gången började den rosta på ett par ställen och låsmekanismen till hopfällningen av styret började gnissla och skrapa ordentligt.

    Efter andra gången fick den ett eget liv och knappen man använder för att styra all elektronik med slutade fungera. Har sett på internet att slutaren under knappen korroderar lätt så är antagligen det.

    Första gången jag varit med om ett fordon som inte tål regn. Det tycker i alla fall jag inte är bra.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Oerhört smidig! För tung om man ska bära på den mycket under en dag, men funkar perfekt för att pendla. Swishar förbi bussar och bilköer!
  • Acceptabel
    1 år sedan
    Började pipa en felkod efter bara 3 veckor. Något med bromssensorn...
  • Mycket bra
    1 år sedan
    Klockren el-spark till sonen. Känns gedigen och bra kvalitet. Lite tung men hellre det än någon plastskit. Ångrar inte att jag lade lite extra och köpte denna än den allra billigaste skiten. Reservdäck följde med.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Smidigare än förväntat.
  • Mycket bra
    1 år sedan
    Lite svag i uppförbackarna, annars presterar den som förväntat.
  • Utmärkt
    1 år sedan
    Gedigen byggd och enkel och rolig att köra
  • Omdömen från andra länder

    Sorterat efter datum

  • Knappt godkänd
    4 mån sedan
    Bra tills något händer med det, då slösas det bort eller kräver mycket arbete. Mycket svårt att fixa dig själv och Power vill inte hjälpa om något skulle hända med det. Hade detta i två veckor innan problemen kom.
    - Dålig bromsskvalitet.
    - Lätt att punktera (90 min med tungt arbete om detta skulle hända).
    + Bra app
    + Bra hastighet och körförmåga
  • Ganska bra
    1 år sedan
    Var väldigt nöjd med min tills den slutade fungera efter ca. 2 veckor (~ 40 km), så kallad Fel 15.
    Fördelar:
    + Bekväm att stå på
    + Fler appar att använda, officiell eller tredje part.
    + bra byggkvalitet i allmänhet.
    + Kan programmeras för att gå långsammare / snabbare, mer kraft upp kullar
    + Massor av extra utrustning att ta hand om

    Nackdelar:
    - Hopfällbart bräde är en svag punkt. Blir slak med tiden och inte särskilt kompakt när vi packar ihop (ES2 är mycket bättre)
    -Räckvidden är ungefär 10-12 km i praktiken blir otroligt långsam när batteriet är under 30%.
    -Kurvad för att fylla luft på framhjulen. Dålig adapterutlopp som gör det omöjligt att mäta lufttrycket utan att helt tappa luft (köpte en extra adapter).
    -Mine bröt av sig själv. Fick plötsligt fel 15 efter 2 veckor, som kom och gick av sig själv.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Trevlig produkt. Försökte något hyrt i Oslo-porten som Voi eller Tier, sedan undrade sig för att köpa själv och köpte Xiaomi från E-Wheels Drammen. Mycket nöjd :) Xiaomi är lika solid som andra kommersiella produkter på Oslos gator.