Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt

Oculus Rift

 Lägg i lista  Jämför
Jämför pris på alla Oculus VR-glasögon (5)
Detaljerad information Växla fulltext Produktens betyg (6.87)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

  • Mest gillade

  • Mycket bra

    Gillat omdöme
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Oculus Cv1.

    Första tankar efter 10 timmar spel och 5 timmar film, äger också HTC Vive som referens.

    Installationen var enkel och smidig, få kablar om man jämför med Vive, det som skapa problem va att mitt gtx 1070 grafikkort bara va kopplat med en hdmi till förstärkaren och jag va tvungen att köpa en DisplayPort till hdmi adapter så att jag fick både riften och tv samtidigt, prövade att endast använda rift utan extern skärm men utan framgång. Löste sig bra och för att vara tydlig så fungera adaptern lika bra som hdmi, klara 4k, dts-MA och atmos med mera.

    Bilden riften levererar är en aning sämre i mitt tycke mot Viven , men håller en sådan bra kvalité att man är nöjd och det känns övertygande, upplever att riften är mer anpassad att sitta ner och med den medfölja de Xbox kontrollen så känns det färdig paketerat för spel på direkten.
    Oculusen är otroligt lätt och skön att ha på sig, betydligt bättre än vive och kabeln är mer lättsam, säkert pga den enklare tekniken men endå.
    De inbyggda hörlurarna är behändigt placerade med en bra funktion att man kan vika ut dem från örat om man är bland folk, dessa går att skruva av om man föredrar riktiga gaming lurar eller annat.
    Följsamheten är kanon och otroligt exakt, inge märkbart lagg eller att det känns degigt, enkelt att placera den medföljde kameran.

    Har spelat luckys tale som er ett fantastiskt mysigt mario/crashbandicoot liknande spel, valkyrie eve där man sitter i ett rymdskepp, dessa 2 spel illustrerade bra vad oculus kan göra rent tekniskt. Dessa spel ingick för mig så de va helt gratis.

    -
    Kanske fel på min näsa men släpper mkt ljus just runt snoken
    Önska att oculus touch fanns ute och att de medföljde
    Lite klent utbud, önska att Cod eller fler fps spel va kompatibla.
    Krävs en riktigt bra dator och är övertygad om att för att maxa ett spel räcker inte min rigg som är intel i7 6400, 16 GB ram, gtx 1070.

    +
    Bra känsla i både bild och ljud ,Uppslukande
    Helt galet mkt skönare än vad jag någonsin kunde tro, väger nästan ingenting.
    Inbyggda hörlurar
    Enkel installation
    Bra och känns gedigna med bra kvalité.
  • Alla omdömen

  • Utmärkt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    En fantastisk upplevelse!

    Går inte att förklara känslan, kan bara rekommendera er att testa.

    Favoritspelet hittills är Robo Recall.
  • Knappt godkänd
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Rift är snygg och bekväm. Och fungerar bra när den inte krånglar.

    MEN:
    * Upplösningen är för låg på skärmen.
    * kvaliteten är dålig. Har bytt ut flera stycken nu. Blir döda pixlar, grupper av rosa-röda grupper av pixlar på skärmen. Som en fotboll 2 m bort.
    *Kvaliteten är dålig gällande usb3/hdmi kontakten glappar vid kontakten och blir värre med tiden. Till slut tänds/släcks oculusen så fort man rör sig
  • Usel
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Har hållit på i två dar att få igång den utan att lyckas.
    Bytt drivrutiner, bytt portar, ändrat på allt utan framgång.
    Allt är ok utan HDMI. Det oranga ljuset lyser konstant och programmet säger att det finns inget på andra sidan HDMI:n. SUCK

    GTX 980
    i5- 4670K
    W. 8.1 64bit
    MB Gigabyte G1.Sniper M5
  • Utmärkt
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Nu när Oculus bundlar denna med två Touch-kontroller och sensorer för €449 finns det verkligen inget som stoppar en från att skaffa sig ett VR-headset! Halva priset mot vad Viven kostar och fungerar minst lika bra på all punkter. Har ni funderat på att skaffa VR försök då först prova det någonstans för personligen tycker jag det inte går att beskriva VR tilräckligt bra förrän man provat det själv. Visst kan det låta coolt men det är så mycket mer när man väl är "där inne".

    Har provat lite Vive innan men tycker att Riften är mycket lättar och skönare att ha på sig. De medföljande hörlurarna på sidan ser inte mycket ut för världen men de levererar ett extremt bra surroundljud som får spel som Robo Recall att kännas hur grymt som helst! Att slippa ha sina egna stora bökika lurar underlättar enormt.

    Bildkavlitén i Riften är som många säger bra/ok men långt ifrån perfekt. Hade man dock förväntat sig Witcher 3 i grafikkvalité i dessa kommer man bli besviken, då kanske man får vänta minst fem år till om det nu är det man är ute efter. För vad den är och för vilka spel som finns så är det en upplevelse som jag tycker funkar klockrent och spel som Robo Recall och Lone Echo är riktigt iögonfallande.

    Touch-kontrollerna som sitter som handen i handsken fungerar hur bra som helst, definitivt bättre än Vivens. Man kan knipa handen med långfingret, peka med pekfingret samt göra tummen upp med tummen. Alla triggers och knappar har en sensor i sig som känner av om man t.ex. gör tummen upp eller pekar på något. Vet att Vive håller på med liknande kontrol men än så länge inget som finns på marknaden så ja, Riften har ett stort övertag just nu tack vare detta.

    Spelutbudet som finns i Oculus affären är väl sådära, men det börjar dyka upp allt mer och mer välgjorda spel och upplevelser. En hel del är gratis men vissa kostar. När man registrerar sina Touch-kontroller (under installationen) låser man även upp sju gratisspel där bland annat Robo Recall är ett bevis på hur snyggt och coolt ett VR-spel faktiskt kan vara. Steam VR fungerar också med Oculus, dock är deras setupverktyg betydlig sämre än Oculus, men det fungerar så hittar man inget i första affären finns det säkert nåt kul i Steam VR som t.ex. The Lab där man hoppar runt i bland annat Portal-liknande miljöer och härjar.

    Se även till så er dator kan köra VR då det kräver en hel del av den. På Oculus hemsida kan man tanka ner ett verktyg som testar en dator och säger till om den är stark nog. Själv kör jag på en Ryzen 5 1600X, GTX 980Ti, DDR4 16GB 3200MZH samt SSDs och hittills har allt flytit på på High. Många spel går att maxa (robo recall) men vissa får man dra ner resolution lite (lone echo) för annars känner man av det med en gång. Att spela VR med låg fps förstör hela upplevelsen.

    Tiden har aldrig varit bättre än nu att hoppa in i VR-världen så passa på, även om denna bundle kommer vara billigare än Viven så kommer slutpriset bli ca €100 mer även vad de just nu tar för den på Oculus.com! (€449 inkl frakt)
  • Mycket bra
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Har testkört en lånad Rift i ca.1 vecka nu och måste säga att jag redan från början var helt hooked.

    Efter en superenkel 5min installation med steg-för-steg instruktioner på skärmen var jag igång.
    Känslan när man första gången sätter på sig headsetet är svår att beskriva. Jag fick någon slags barnslig lyckokänsla. När jag sparkade igång demon som följer med och det kommer en stor dinosaurie klampande sjönk jag långsamt ner i stolen i skräckblandad förtjusning och började sen skratta lite för mig själv när jag insåg min egen reaktion.

    Headsetet sitter skönt och även om man märker att man blir varm i ansiktet varje gång man tar av sig det så är det inga problem att genomföra längre sessioner.
    Det blir en glipa i nedkant som tyvärr bryter illusionen lite varje gång man tittar uppåt och ljuset från skärmen kryper in. Detta tänkte jag dock försöka avhjälpa med nåt mjukt att lägga över näsan för att det skall bli tätt.

    Vissa skriver att grafiken är dålig och att tekniken är långt från perfekt men jag skulle säga att det inte gör särskilt mycket. Tekniken pushas hela tiden framåt och så kommer det alltid vara. Jag kommer ihåg när jag gick från ett Atari 2600 till ett Nintendo 8-bitars och sedan till ett PS2. Varje gång tyckte jag att "Jäklar va snyggt å vilken bra grafik!" även om det med dagens mått mätt är riktigt dålig grafik.
    Jag tänker lite likadant här. Det är sjukt coolt och faktiskt ganska snyggt (trots att man kan se pixlarna om man släpper fokus från själva spelandet) och såklart kommer alla generationer efter denna att bli ÄNNU snyggare men även dessa kommer någon gång bli utdaterade och ha "värdelös grafik" när man ser tillbaka på dom.

    De inbyggda lurarna (som går att ta av och ersätta med vanliga lurar) är tillräckligt bra i min mening även om de såg lite klena ut vid första anblicken.

    Jag har inte hunnit testa touchkontrollerna eftersom min lånade enhet inte hade några men även utan så var valet att slå till på en egen inte särskilt svårt, särskilt inte med tanke på prissänkningen som Oculus har i sin egen webshop just nu. Kan bara tänka mig att det blir ännu bättre med touch.

    Så nu är låneriften återlämnad men min egen är beställd och fraktas just nu åt mitt håll... :-)
  • Ganska bra
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Jag köpte Oculus Rift + Touch på rea för 449€ och kan konstatera att VR som koncept är helt fantastiskt, men att det kommer dröja ganska många år innan hårdvaran nått en nivå som lever upp till potentialen. Problemen är följande:

    1. Kablar
    Det går visserligen bara en kabel från headsetet, men det är ändå tillräckligt för att bryta illusionen av att man befinner sig någon annanstans. Man råkar trampa på den, känner den på sin arm, eller så fastnar den nånstans i rummet och det tar tvärstopp. Trådlöshet är helt klart ett krav inför framtiden.

    2. Skärm
    Upplösningen är på tok för låg. Individuella pixlar syns jättetydligt, vilket leder till att hela bilden blir suddig. Detta är det överlägset största problemet med nuvarande VR-headsets, och det som i första hand bör åtgärdas inför nästa generation. När man har nått en nivå där man inte kan urskilja individuella pixlar så kommer upplevelsen att lyftas tusenfalt.

    3. Spelutbud
    Det finns i dagsläget ytterst få renodlade VR-spel, och ännu färre av dessa är faktiskt bra. Det mesta är s.k. "VR experiences", som överlag har en väldigt kort speltid och bara funkar som en aptitretare.

    4. Priser
    Trots de ofta korta spelupplevelserna så tas det ändå kraftigt betalt för programvaran. Det är inte ovanligt att man får ge 20-40€ för något som tar slut inom två timmar.

    Framtiden för VR ser ljus ut och det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen, men jag rekommenderar alla som går i köptankar att prova på tekniken innan ni fattar ett slutgiltigt beslut. Den nuvarande hårdvaran är i bebisstadiet och kommer behöva många år för att växa till sig.
  • Ganska bra
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Haft min Rift i lite över ett halvår nu. Hade innan det föjlt utvecklingen av VR men väntat till CV1 släpptes innan jag tog steget och köpte ett headset.

    Första gången man använder den är det en helt otrolig upplevelse, inget man blir besviken av. Kameran känner av Riften perfekt och det känns verkligen som man är där. Den är otroligt lätt och bekväm (jämfört med t.ex. Vive) och installationen går fort.

    Men efter några veckor börjar man märka av den så-kallade "screen door" effekten mer och mer, och man börjar också notera svärtan runt skärmarna.
    Spelutbudet (som för tillfället är störst hos Oculus) är fortfarande ganska litet, och man får slut på nya spel/appar att testa snabbare än de släpps.
    Jag använder fortfarande min Rift lite då och då, men den blir mest liggandes på skrivbordet.

    Är man riktigt sugen på att testa VR hemma, eller om man helt enkelt har en del pengar att spendera, så kommer man inte bli besviken. Men med tanke på hur dyr riktig desktop VR är för tillfället så kanske det är bättre att vänta till nästa generation, då utbudet på spel/appar bör ha växt och headseten lär vara ännu bättre (och förhoppningsvis lite billigare).
  • Utmärkt
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Har haft den några veckor och är mycket nöjd. Nvidia 1060 grafikkort. En del av betyget är för att VR i sig är häftigt, och en del för de gratis upplevelser som följer med. Farlands är en favorit, samt Luckys tale. Har ingen erfarenhet av HTC-vive dock.

    En liten varning för ASUS Z170-A moderkort som jag har, det skapade USB problem, men löste sig med Google (måste stänga av XMP och köra minnet i default speed).
  • Mycket bra
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Ger åtta stjärnor, men mycket av dessa kan bero på VR-tekniken i sig, som är det häftigaste som hänt spelbranchen på år och dag.

    Jag beställde min CV1 direkt från Oculus, som sänkt priserna rejält. Priset för en CV1 *plus* touch-kontroller, hamnade (ink frakt) på lägre än vad svenska butiker tar för enbart CV1! Leveransen tog två dagar från lager i Nederländerna. Om du bara ska spela cockpit-baserade spel såsom E:D eller bilspel så räcker naturligtvis en CV1 bra, men prissänkningen gjorde att jag också köpte Touch-kontrollerna. Dessa tar allt till nästa nivå, och rekommenderas STARKT förutsatt att man har utrymme. Dom får dock en egen recension under sin produktsida.

    Har ägt Oculus Rift DK2 i ett par år innan jag nyligen slog till på en CV1. DK2 användes i princip endast för Elite Dangerous, där den fungerade utmärkt, förutom att upplösningen inte riktigt räckte till för att göra text läsbar. Har ej testat Vive, så jämförelser blir därför med DK2.

    BRA:
    Kvalitetsintrycket är gott, och alla delar är riktigt snygga. Allt kommer i en glassig låda som är perfekt om man ska frakta den ofta.
    CV1 har bättre upplösning än DK2 och texten i E:D är betydligt tydligare. Den har också väldigt mycket mindre avstånd mellan pixlarna som gör att det "myggnät" man såg över allt med DK2 i princip är borta. Den är också betydligt smidigare att koppla upp och använda i helhet. Då DK2 krävde flertalet USB-portar, samt separat strömförsörjning som ska pluggas in i en slags knytpunkt på kabelhärvan räcker det med två USB3 för CV1 (fler om du ska ha mera sensorer). Dock kan det kräva rätt dyra USB3-förlängningskablar om man ska ha en rumsuppställning, där Vive'ns trådlösa fyrar verkar betydligt smidigare.
    Trackingen har varit klockren 99,5% av tiden för mig, även om jag kört en sensor på USB2.

    OK:
    Passformen är OK jämfört med DK2. Mindre vaddering gör att det är viktigare att man har "rätt" ansiktsform. Själva delen som har kontakt med ansiktet är utbytbar och det har ryktats om alternativa former, men det verkar inte hända mycket på den fronten. Någon recensent klagade på doft, men det har jag inte några som helst problem med. Min DK2 däremot har en väldigt distinkt doft, som jag har kommit att associera med rymdskepps-cockpits och därför inte alls ogillar :)
    Justering sker med kardborreband, och jag är rädd dessa kommer att slitas ut om man ändrar ofta. Om man turas om att spela vuxna och barn, blir det ett väldigt justerande fram och tillbaka hela tiden. En bättre lösning hade varit önskvärd.

    Dom inbyggda hörlurarna är ett plus, fast ljudet är inte mer än OK. Man saknar den mullrande basen man får i lite tyngre lurar, och även om man enkelt kan montera av de inbyggda så hade det varit bra med ett hörlursuttag på headset'et. Nu får man köra kabel hela vägen till PC'n, eller trådlösa lurar. Tredjepartslurar med bättre ljud är på gång har jag sett.

    DÅLIGT:
    Den verkligt stora bristen är de "god-rays" som syns vid mörka scener, och som beror på att de valt att sätta i fresnel-linser. Jag hade hört om dessa, och sett bilder på hur de ser ut, men jag hade inte förstått hur pass stort problem detta är. Med en mörk bakgrund, får alla ljusa detaljer strålar riktade ut mot pereferin, och så fort du rör ögonen eller huvudet så ändras riktningen på strålarna så det blir väldigt mycket rörelse. Elite Dangerous är extremt utsatt, och först fick jag nästan panik och var beredd att skicka tillbaka allt. Genom att dra ner ljusstyrkan på spelets HUD så blir problemet något mindre, och efter ett par dagar så hade jag delvis vant mig.
    I andra, ljusare spel, så tänker man inte på detta alls.

    Ett annat problem är att starka ljus riskerar att förstöra displayen - det är självklart när man tänker på det, för linserna agerar som förstoringsglas och får man solstrålar in i dem fokuseras dessa på skärmen som bränns sönder. Jag har fått ett ljust band i nederkanten som supporten påstår är en ljusskada, och då har jag veterligen inte utsatt den för solen över huvud taget. Det borde vara ett skydd som täcker linserna när man inte använder den, men tills vidare får man tänka på att lägga den skyddat.

    Jag känner också en viss skam att ha gett Facebook mina pengar, och inte satsat på en Vive eller kommande mer öppna alternativ, men jag ville ha något som var enkelt att dra på sig och som funkar bra i små utrymmen (datorn bor vanligtvis i sovrummet). Den vanliga åsikten på nätet verkade vara att en Rift var bättre i det avseendet.
  • Utmärkt
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Jag har följt utvecklingen av nystarten av VR industrin sen 2012 och har provat och ägt i stort sett varje VR headsets som finns att tillgå sen dess (från Cardboard till Rift(DK1,DK2,CV1)/Vive).

    Alla headsets i det högre segmentet har sina fördelar/nackdelar men av dem alla ligger Rift+Touch kombinationen bäst till för hemmabruk just nu enligt mig. Hade jag haft en betydligt större yta att röra mig på (än de 3x3 meter jag kan avvara nu) OCH enbart premierat room-scale upplevelser hade jag förmodligen kört på Viven istället trots dess nackdelar (större/tyngre, något meckligare att få på sig/hantera, *sämre komfort, sämre* bildkvalité, sämre* kontroller). *När jag säger "sämre" så är det inte mycket sämre, bara att det inte når upp till Rift standard.

    Iom att jag kör lite allt möjligt, både simulatorer (rymd/flyg/bil), "klassiska" spel såsom Chronos (riktigt bra äventyrsspel för VR), och för att lira room-scale upplevelser såsom Arizona Sunshine/Google Earth VR med Touch kontrollerna blev det Riften.

    Anledningen är främst följande:
    1) Var ute efter HMD:n med bästa möjliga upplevda bildkvalité. Rift har erkänt bäst HMD (Head Mounted Display) idag. Har använt båda en hel del och Riften ger en lenare bild.
    2) Bekvämlighet / smidighet att använda. Det ska inte vara en tröskel att "hoppa in i" VR. Att Riften t.ex. har inbyggda hörlurar gör en skillnad när man plockar på/av sig HMD:n titt som tätt, samt sättet man justerar banden, och dess låga totalvikt. Tar några sekunder att hoppa in och sitter perfekt. Skulle det vara krångligare hade jag inte använt headsetet lika ofta.
    3) Känslan av styrenheterna. Touch är otroligt intiutiva och känns som en förlängning av handen. I min mening måste man skaffa Touch om man köper en Rift.
    4) Spelkänslan och hur mogen produkten är. Riften är en mer polerad HMD än konkurrenternas i dagsläget.

    Nackdelarna är:
    1) Avsaknaden av "äkta" 360 graders tracking "out of the box" utan kräver en 3:e kamera (finns iofs ett experimentellt 2 kamera 360 läge, men har inte provat än då det inte varit något riktigt problem ännu). Är bara ett problem om man vänder sig om helt, vilket man sällan behöver göra, även i spel som Arizona Sunshine (vilket är ett toppenspel för Rift+Touch och har ett väldigt intiutivt sätt att förflytta sig framåt utan att behöva snurra runt hela tiden). Men som sagt, med en 3:e sensor är detta ett icke-problem.
    2) Den tekniska lösningen man valt som kräver att kamerorna ansluts till USB portar på datorn. Är iofs inget större problem om datorn står på ett sådant sätt så att kablarna inte behöver dras på krystat sätt.

    Summering:
    Är man ute efter bästa möjliga VR upplevelse idag kan jag varm rekommendera Riften! Det kostar lite mer än Vive (i och med att man behöver skaffa en 3:e kamera för fullständig 360 tracking) men då får man något som upplevs bättre tack vare de helt underbara Touch:en och den vassare HMD:n.

    2018/2019 kommer förmodligen nya och betydligt bättre HMD:s, så vill man vänta kan man göra det. Eller så skaffar man 1:a generationens VR HMD idag och även 2:a gen när den väl kommer. :D
  • Bra
    2 år sedan
    Uppdaterat: 2 år sedan
    Detta är min erfarenhet av Oculus Rift CV1 + Touch (har även ägt DK2, som kom innan CV1):

    Positivt:

    * Otrolig känsla att kunna se sig om i stereoskopisk 3D, oavsett om det är spel eller VR-demos. Kul att visa sina vänner och bekanta. Min favorit är känslan av höjd som är fantastisk och kan ge mig svindel. Man upplever även saker som större än om man sett det på en skärm, man kan jämföra det med en stor bioduk (har själv en 120" duk och tycker väl Oculus blir lite samma sak, ungefär).

    * "Nya" spelgenres och upplevelser. Det finns spel och upplevelser som helt enkelt bara fungerar för VR, som på en skärm och med mus skulle varit väldigt mediokra och ointressanta. Dvs. det blir en enhet som är ett måste om du vill ha just dessa upplevelser.

    * Simulatorspel. Dessa blir såklart något helt annat i VR.

    * Smidig att använda. På DK2 som kom innan CV1 så var det rätt mycket jobb med att bara komma in i VR, upplägget var krångligt. Här kan man säga att de verkligen lyckats, det är otroligt smidigt, bara att starta spelet och ta på sig sitt headset - klart. Man får dock gå igenom en "setup" första gången man kopplar in enheten, den tar kanske 35 min.

    * Annat än spel - man kan både modellera 3D, teckna och använda Google Earth i VR. Kanske mer häftigt än jätteanvändbart (te.x blir man ganska slut i armarna av att modellera i 3D med touchkontrollerna, något man inte blir med en mus). Men ändå, det är nya möjligheter och dom fungerar över förväntan, dessutom är dessa gratis.

    Negativt:

    * Dålig FOV, det är lite som att titta i en kikare / genom en tunnel. Detta tar bort från upplevelsen ganska mycket tyvärr. Vertikalt är det bra, men inte horisontellt, det blir ganska mycket svart på sidorna. Jag har ställt in IPD'n (avståndet mellan ögonen) på högsta (70) eftersom man då får bäst FOV. Verkar inte spela så stor roll ifall jag sänker, allt blir ungefär lika tydligt men med sämre FOV ju lägre ner man går. Det är inte dåligt jämfört med att sitta framför en skärm, ens en Ultra Wide, men i VR vill jag inte störas av svart på sidorna, jag vill ha en hel värld av VR, det får man inte. I nästa generations VR-headsets kanske det är fixat..

    * Inte jättebekväm. Det är extra obekvämt att även näsan blir inkapslad i headset:et så du får hela tiden sniffa på insidan av Rift (se nedan). Ja detta beror väl lite på vilket ansikte man har, har man ett väldigt(?) långt ansikte få man kanske näsan utanför enheten lite mer.

    * Stark lukt! Enheten luktar väldigt syntetiskt och har en stark sådan lukt. Har nu haft den i 6 dagar och den luktar fortfarande, provade att vädra den på balkongen i många timmar men lukten består. Man hade väl inte brytt sig om det inte varit för att man ju faktiskt har näsan i den. Stort minus. Edit: efter lite googlande; lukten är cancerogen och överlag väldigt ohälsosam.. Det är samma process som med "ny bil"-lukt (som också ej är bra att andas in).. Det är en process då materialet släpper ifrån sig gift gas. Känns mindre kul att man andats in detta i många timmar. Fick en extrem huvudvärk av lukten f.ö.

    * Kan bli lite imma på skärmarna. Åter igen, ett stort problem att näsan blir lite inkapslad, långt ifrån optimalt.

    * Man får inte 360 tracking med Oculus + Touch. Du måste ha en till kamera (om det räcker). Touch når därför inte ända in i mål tyvärr. Trist.

    * Dyra upplevelser. Många av spelen/upplevelserna är väldigt dyra med tanke på vad man får. Ett spel eller VR-Demo som man har 15 min - 2h behållning av kan kosta 100 - 200:-. Oculus Store erbjuder inte refunds, dåligt.

    Neutralt:

    * Spelen. När jag hade DK2 för ett par år sedan var det mycket demos och indiespel, ofta rätt halvfärdiga saker. Man kan väl säga att det ser ut så även nu men utbudet är såklart ännu bättre. Det är inga mästerverk till spel även om man naturligtvis kan hitta underhållande titlar och saker som helt enkelt inte funkar utan VR. Det finns en del simulatorspel dock som man kan säga är genomarbetade och som ger ett mer seriöst intryck, spel som man kanske kan tycka är roliga även efter en timme.

    * Touch är ett måste. Du vill inte vara utan Touch och de kontrollerna är fantastiskt utformade. 3000:- som de kostar här är dock extremt dyrt..

    * Låg upplösning. Är du van vid att titta på 4K spel så kanske du blir väldigt besviken på upplösningen. Personligen har jag inga problem med vare sig upplösning, "God rays" (ljuseffekt som kan synas på ljus text vid svart bakgrund) eller det vaga rutmönster som man kan se om man koncentrerar sig på det.

    * Kräver en jättebra dator.

    * Stor risk att det blir en enhet som kostar mycket och som kommer ligga och samla damm en hel del efter att nyhetens behag släppt.

    Sammanfattning: håller du inte på att spricka av nyfikenhet så skulle jag vänta på nästa generations VR, väntar man 2-3 år kommer man få något mycket bättre och det kommer finnas färre saker att bli besviken på och ännu fler saker att förundras och "Wow!":a över.
  • Utmärkt
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Väldigt användarvänlig och dom har fått till ett bra helhetsintryck på upplevelsen.

    Det är en dyr produkt. Så om man är osäker på om det är något för en bör man försöka hitta en demo någonstans innan man köper. Med rätt spel blir det en magisk upplevelse.

    Själva produkten fungerar bra och är enkel att installera och använda. Ett plus är att hörlurarna är inbyggda i enheten så man enkelt kan hoppa in i upplevelsen. Som att ta på en keps.

    Visst finns det en del förbättringsområden. Man hade gärna velat ha högre upplösning. Men då blir det tungt för datorn. Högre FOV, men det är svårt att lösa.

    Jag är nöjd med mitt köp och nu börjar spelen släppas i bra takt. Om man ska köpa en
    rift så är det nästan ett måste att köpa touch kontrollerna också. Att kunna representera händer i VR är nästan ett måste.
  • Acceptabel
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Äntligen är VR här eller har de tänkt försena det några år till?

    Kvalitetsmässigt så får man äntligen något användbart. Men prismässigt så är det fortfarande löjligt och lägg till controllers för 2000:- extra och det blir bara pinsamt.

    Men är man beredd betala för det och inte vill ha den bättre upplevelsen som HTC Vive ger(där totalsumman ändå blir ungefär samma) så är det en väldigt kul upplevelse. Finns inte så många kvalitetsspel ännu tyvärr, men gillar man simulatorer speciellt är det bättre utbud.

    Men köp för allt i världen inte direkt av någon svensk butik. De har satt tokgalna priser så stöd absolut inte dem och köp direkt från Oculus Rift butiken istället.

    Mitt tips är ändå att gå på HTC Vive. VR ska upplevas i ett rum och där är HTC Vive minst en generation före Oculus Rift.