För annonsörer
För besökare
- Årets nätbutik
- Ångerrätt
- Butiker måste informera
- Tullfrågor
- Pris, frakt och lagerstatus
- Prisjakts sju råd
- Vanliga frågor - FAQ
- Prisjakt och sociala nätverk
- Teknikbarometern
För butiker
- Lägg till din butik på Prisjakt
- Profilering och extratjänster
- E-handelssystem
- Vad är en prisfil?
- Tänk på detta innan du kontaktar oss / Teknisk info
För varumärkesansvariga
Om sajten och företaget
- Om Prisjakt
- Kontakta Prisjakt / Support / Jobba hos oss
- Press och media
- Friskrivningsklausul
- Utmärkelser & vitsord
- Personuppgiftspolicy
- Om Cookies
- Regler och riktlinjer
- Recensioner listade på Prisjakt
- Prisjakt Hall of Fame
- Hur vi jämför priser och visar resultaten
- Hur vi visar omdömen
Vad kan man göra på Prisjakt?
Prisspridningen är en siffra som beskriver hur stor spridning det är mellan priserna för olika produkter. Ett högt tal innebär stor prisspridning medan ett lågt tal innebär liten prisspridning. (För statistikintresserade så är det standardavvikelsen av priserna för en produkt vi beräknar.)
En stor prisspridning kan indikera en väl fungerande konkurrenssituation även om den också kan vara resultatet av att någon utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden och medvetet lägger sig på en mycket låg prisnivå. En liten prisspridning å andra sidan kan vara en indikation på en sämre konkurrenssituation, kanske till och med orsakad av icke tillåtna medel som kartellverksamhet eller prisstyrning. Den kan även bero på att hård konkurrens och små marginaler leder till ungefär samma prissättning eller att de flesta helt enkelt valt att följa rekommenderade cirkapriser.
Prisspridningsinformationen kan alltså inte ensam avslöja den bakomliggande orsaken men tillsammans med annan information blir den ytterligare ett verktyg, eller helt enkelt en intressant information att notera.
Vi anger prisspridningsinformation på ett antal olika nivåer:
- Per produkt
- Per produktkategori
- Per tillverkare