Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt
25% rabatt på Solglasögon
Upp till 35% rabatt på linser
Fri frakt - Snabb leverans

https://www.synsam.se

Betalningsalternativ

Klarna
Visa
MasterCard
Amex
Kortbetalning
Direktbetalning
Faktura
Avbetalning
Förskottsbetalning
SMS-betalning
Postförskott
Bitcoin

Är något felaktigt, Tipsa oss gärna här!

Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK. Kontakt med butiken kan ske på Svenska.

Detaljerad information Synsam har fått betyget (3.12)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

Sortera efter:
  • Knappt godkänd
    6 dagar sedan
    Jag besökte optiker i Täby Centrum (Synsam) för att kontrollera syn i samband med beställning av nya terminalglasögon. Fick dåligt bemötande och har kontaktat butik samt huvudkontor utan respons.
    Nedan är min historia.

    Idag, 11.30, hade jag tid bokad hos optiker för att få hjälp med att ta fram rätt terminalglasögon för att kunna arbeta. Allt går via min arbetsgivare samt partner och jag kan lägga till pengar om jag tex vill köpa dyrare bågar. Jag hade sett fram emot detta att få bra hjälp. Det börjar bra när jag kommer och jag får hjälp av en person innan jag träffar optikern.

    När jag kommer in till optikern berättar hon tidigt att det här endast är för terminalglasögon och inget annat "folk kan bli arga när hon säger det". Eftersom det har med mitt arbete att göra låter det perfekt. Hon säger att jag är för ung för terminalglasögon. Jag är 40 och det är "först vid 50 som man ska behöva det". Ändå ser hon genom testerna att jag verkligen ser bättre med glasögon. Jag har dessutom mina befintliga glasögon med mig som jag måste ha när jag sitter vid datorn och testerna visar att med nya glasögon kommer jag se ännu bättre på nära håll.

    Det känns som att hon tycker hon är snäll mot mig eftersom jag ändå inte behöver glasögon. Det jag ska ha, enligt henne, är privata glasögon som jag ska bekosta själv.
    Hon tar exempel som att "man måste ju ha kläder framför datorn men det ska ju inte arbetsgivaren bekosta" och "om man vill ha skor med stålhätta men det inte krävs av arbetet ska inte arbetsgivaren betala det". Vet inte vad hennes mål är mer än att försöka ge mig dåligt samvete.
    Jag vill bara ha ett par bra terminalglasögon som gör mitt arbete enklare. Till slut är det klart och hon "godkänner" glasögon "fast det är tio år för tidigt".
    Är jag den första 40-åringen som behöver terminalglasögon?

    Jag får gå ut och träffa ytterligare en trevlig kollega men det känns så dåligt i kroppen att jag väljer att gå därifrån utan att ha beställt några glasögon.

    Jag vill ha en ursäkt samt förklaring till varför ni behandlar mig så här. Jag ville bara få hjälp med rätt terminalglasögon, inte få en tillrättavisning.
    Jag kommer göra ny undersökning hos annan optiker där jag hoppas få ett bättre bemötande så ni måste stryka eventuell kostnad som ni skickar till min arbetsgivare. Jag kontaktar även dom om detta.

    Jag förväntar mig respons snarast.
  • Dålig
    10 dagar sedan
    Varning för deras "abbonemang" - 32 000 kr senare: Blev ordentligt snärjd i deras "abonnemang". Fel prisuppgift från början (157 kr, som visade sig vara nästan 300 kr per par). Krångliga villkor och jag skulle ta del av dem via datorn i butiken (17 sidor) för att sedan godkänna dem. När jag insåg hur dyrt det var försökte jag avbryta, men det gick inte efter 30 dagar. Inte ens om jag betalade allt... (som man får vid kreditköp). Skrev in datum för avslut 2 år efter start i min almanacka, ringde den dagen men de menade att det var en dag för sent. Fick ytterligare en månadsavgift. De lovade att jag skulle få slutfaktura. Men månadsavgifterna fortsatte. Det visade sig att han som lovat det vid kundtjänst gjorde fel, jag skulle gå till butiken. Butiken ringde mig, och fick veta detta. De ringde sin support, fick veta att det skulle hon strunta i och att jag skulle fortsätta betala till jag själv insett att jag inte får en slutfaktura, utan måste själv gå in till butiken. Så - efter fyra månader - med avgifter och kostnader - har jag nu äntligen lyckats trassla mig ur detta avtal. Som visar sig sakna allt konsumentskydd som ges vid kundkreditköp eller konsumentköp - eftersom det juridiskt är leasing. Så alla som landar i detta - vet att ni saknar skydd som svagare part i avtalet - vilket skiljer sig från om ni köper på avbetalning eller via andra köpeavtal! Dyr läxa. 31,171 kr för två "normala par bifokala, och för ett enkelt par läsglas". Kommer aldrig besöka eller rekommendera en Synsambutik igen.
  • Bra
    6 mån sedan
    Beställde ett par solglasögon via synsams hemsida. Snabb utskeppning (2 dagar från beställning), men lite halvkasst packad produkt i transportlådan. Ingen stoppning eller dämpning och glasögonen låg löst i en plastficka inne i lådan.
    Lådan hade för övrigt blivit intryckt under transporten så det var tur att produkten inte blivit skadad.
  • Dålig
    7 mån sedan
    Jättedålig service. Behövt vänta på glasögon i över en månad. Beställde glasögonen med en rabatt som personalen senare påstod inte skulle gälla längre för att leveransen tagit lång tid.
  • Usel
    8 mån sedan
    Uppdaterat: 8 mån sedan
    Aktar et för deras abonnemang. Det blir mycket dyrate än ni tänkt er. Vill man byta glasögon måste man skriva på för ett år till och det häller alla tre glasögonen, även om bara ett par blivit utbytt. Nej, det är rena bondfångeriet.

    Det var dumt att jag inte gick in på Prisjakt först, för då hade jag sparat tusentals kronor.
  • Dålig
    8 mån sedan
    Otroligt dålig kundservice, beställde ett par glasögon där i början på Juli. Efter fyra returer pga av bristande kvalitet så gav jag upp.
    Kan inte beskylla dem för produktkvaliten men deras kundservice och interna kommunikation är under all kritik. Vid varje retur fick jag fråga om status för att få en ny leverans. Jag skrev och sa specifikt om att de måste säkerställa att nästa skeppning inte hade samma fel, vilket de hade...

    Bad om kompensation och det skulle jag få fick jag som svar. Först var det rabatter, slutade med gratis returkostnad, något som tack och lov ingick redan vid varje skeppning.
    Ville även prata med den som ansvarade för kundservice, det uteblev också.

    Håll er borta!
  • Dålig
    11 mån sedan
    De lurade på oss ett abonnemang som var urusel och inte gick att säga upp. Vi fick betala 20000 kr för 2 par glasögon och de vägrade undersöka henne igen efter 1 år för de kanske var tvungna att ge henne nya glasögon. Aldrig mer Synsam!
  • 2020-05-14 - Ett år sedan. Omdömen före denna tid räknas inte med i butikens betyg.

  • Perfekt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Snabb leverans samma dag, var billigast med rean de har på solglasögon just nu. Har inget att klaga på.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Enastående service, och mycket bra utbud, även om jag saknar vissa märken som exempelvis Oliver Peoples. Priserna är väl lite i högsta laget men man får ofta vad man betalar för.
  • Dålig
    1 år sedan
    Mycket dåligt bemötande och bristande kompetens vid Synsam Sundsvall. Har inga invändningar emot hantverket men när de inte har koll på priser och överenskomna avtal blir jag besviken. Jag påtalade deras fel och fick tillbaka drygt 1000 kr men inget ”beklagar att vi gjorde fel”. Köper man glasögon för 14000 kr skulle det kännas bra att få ett trevligt bemötande.
  • Dålig
    1 år sedan
    Avråder starkt från Synsam's butiker. Kundfrånvänd hantering och lägsta möjliga servicenivå.
    Gjorde en direkt felaktig syndiagnos på mig vilket resulterade i att jag fått oanvändbara och dyra glasögon.
    Har verifierat detta med en pålitlig och förtroende ingivande konkurrent.
  • 1 år sedan
    Detta omdöme är under utredning
  • Dålig
    1 år sedan
    Den centrala kundtjänsten är skit. Om du har problem, kontakta Konsumentombudsmannen och skriv anmälan till ARN. Kundtjänsten hjälper dig inte, alltsom oftast får man inte ens något svar. Och vad du än gör - för guds skull - skriv inte på någon autogiromedgivande. Då får betala för både autogiro och inkasso. Synsams ekonomiavdelning har noll koll och kundtjänsten svarar inte. Mycket effektivt sätt att dra en jävla massa pengar. Att hota med rättsliga åtgärder tvingar ju folk att betala inkasson. Enkelt sätt att tvinga folk att betala tre ggr ordinarie belopp. Inte värt det. KÖP glasögonen, hyr dem inte. It's a scam.
  • Usel
    1 år sedan
    Deras abonnemangprogram är en skam. Riktigt riktigt värdelöst.
    Butikspersonalerna motsäger varandra. De har inga tydliga processer angående sitt abonnemangprogram. De har lurat mig att förlänga mitt glasögon abonnemang flera gånger. De lovade att om jag förlängde abonnemanget, skulle lösköp priset bli lägre i slutet men varje gång dyker en ny butikspersonal upp som påstår att löftet inte gäller och att de inte kan hitta några relaterade noteringar i datasystemet. Glasögonen har kostat mig flera gånger mer än om jag istället hade från början köpt dem.
    Notera också att försäkringen som de påstår ingår i abonnemanget täcker inte dig utan kostnad. När jag tappade bort ett par av mina abonnerade glasögon, fick jag betala 1500 kr självrisk och sedan höjde de lösköp priset också med ytterligare 1500 kr.
    Deras abonnemangprogram är en skam.
  • Dålig
    1 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Dom ligger inte online med sitt lagersaldo. Noll koll på om du får varan eller ej. När du beställt ligger du i en fantasikö som inte existerar och du får till slut hem ett besked om att varan tagit slut och inte återkommer i lager. Rena stenåldern och undergräver hela tanken med näthandeln. Är det ens lagligt att hantera potentiella kunder så illa? Normalt förfarande är ju självklart att när du klickat på köp reserveras din vara till dig i realtid. Stäng ner skiten!
  • Dålig
    1 år sedan
    Värdelöst....din order är markulerad. Efter 1 vecka kommer mail med att varan finns inte. Riktigt oseriöst. Har betalt oxå.
  • Usel
    1 år sedan
    Beställde ett par solglasögon det drogs pengar.

    Ringde och pratade med dem då var glasögonen försenade från leverantör men skickas förmodligen nästa vecka sa man.
    Får efter det mail att de är restade men skickas så fort de kommit

    Och nu får man nytt mail.
    Produkten som du har beställt har dessvärre hunnit ta slut och kommer inte åter.
    Därför har vi makulerat din order.
    Säljer man utan att vet om man har produkten i lager tydligen.
  • Usel
    1 år sedan
    De bekräftar en order. Sedan meddelar de att en av artiklarna tagit slut och följer upp det med ett hot om inkasso trots att de redan tagit betalt för allt, inklusive artikeln som ströks, via Klarna.
    De svarar inte på mail.
    Undvik!
  • Usel
    1 år sedan
    Kommer inte beställa från Synsam igen. Beställde ett par solglasögon på rea och en vecka(!) senare fick jag mail om att ordern blivit makulerad.
  • Dålig
    1 år sedan
    Beställde en vara på rea och fick ingeting!
  • Usel
    1 år sedan
    Inget seriöst företag!
  • Usel
    1 år sedan
    Synsam verkar inte ha någon ordning på deras lagersaldo. Gjorde flertalet beställningar på rabatterade produkter, fick ingen av dessa levererade trots att de skulle skickas inom 1-2 dagar enligt deras webbsida. Servicen känns lite sådär, ingen good will eller erbjudande som ger mervärde för kunden efter misstag.
  • Usel
    1 år sedan
    Varor som beställts när de funnits i lager har tydligen redan varit slut redan, trots att den visats som i lager flera dagar efteråt. dålig återkoppling från kundtjänst, ingen goodwill heller.
  • Usel
    2 år sedan
    Tyvärr bedrövlig och sävlig service, både på web och i butik.
    Mailade först webbutiken för ett speciellt önskemål vad det gällde båge och glas, och ett autosvar kom att "de svarar inom en vecka".
    Travade då bort till butiken istället med samma fråga. Först fick jag påkalla uppmärksamhet bland en personal som stod och plockade upp varor, och sen var hon väldigt trött och inte visst något så hon kallade in en personal till, så vi stod där tre stycken och konfererade om detta. Då kommer en fjärde personal också. Det roliga var att alla tyckte olika också. Men de kunde inte lösa mitt problem genom att ta glasen och bågarna och sälja dem ihop, utan man var tvungen att specialbeställa detta, trots att det låg på disken framför näsan på oss. Då gick jag ut.
  • Usel
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Kan inte skicka in synintyg till transportstyrelsen via e-tjänst. "Får" inte maila resultat vid syntest. Vi lever i 2018, Synsam 1990.
  • Ganska dålig
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Fick upp billigaste linser på Synsam, konstigt och otippat men jag beställde ändå. Det gick ca 2v innan jag fick hem linserna. Hade faktiskt glömt bort att jag beställt dem när de väl dök upp. Lustigt...
  • Usel
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Gick på synundersökning för terminalglasögon i Gallerian, Stockholm. Optikern sa att jag behöver glasögon dagligen, hela tiden, så kom ut med ett recept för glas på -1.0. Gick till en annan optikaffär, då jag inte tycker att utbudet hos Synsam faller mig i smaken. Den andra optikern ville dubbelkolla min syn innan beställning.

    Visade sig att jag inte alls var i behov av daglig användning av glasögon och att dom tyckte det var ytterst märkligt att jag hade fått recept på -1.0. Gick tillbaka till Synsam och berättade, fick svaret -Jaha, vi kan göra en till undersökning om du vill, eller vill du ha en putsduk?.
  • Usel
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Dubbelt så dyrt och dolda avgifter i butik.
  • Perfekt
    3 år sedan
    Uppdaterat: 3 år sedan
    Jättebra bemötande i Gävle, både i Nian och på S. Kungsg.
  • Utmärkt
    5 år sedan
    Uppdaterat: 5 år sedan
    Köpte ett par solglasögon via deras hemsida, fick ett ordererkännande med ett tracking id. Paketet låg vid postens utdelningscentral två dagar senare. Väldigt väl paketerat och snyggt. Känner inte igen mig i kommentarer om extra admin och medlemsavgifter.
  • Utmärkt
    12 år sedan
    Uppdaterat: 12 år sedan
    alltid bäst pris o leveranser i tid. Har handlat hos dom i över ett år nu.Billigast på nätet fortfarande. Gäller dock endast Toriska linser då.
  • Usel
    12 år sedan
    Uppdaterat: 12 år sedan
    Butiken har dolda avgifter och kräver att man betalar avgifter som administration, medlemskap och annat krafs! Detta är bara ett försök att sno åt sig nätkunder!
    Dåligt bemötande från personalen och ett hånfullt uppträdande!
  • Bra
    13 år sedan
    Uppdaterat: 13 år sedan
    Hyffsat snabb leverans (4 arbetsdagar)