Det här är den gamla versionen av Prisjakt. Återvänd till nya Prisjakt
Fri frakt vid köp över 1000kr
Rajala Swap IT - Testa
Med fotografen sedan 1919

http://www.rajalaproshop.se

Betalningsalternativ

Klarna
Visa
MasterCard
SveaWebPay faktura
Kortbetalning
Direktbetalning
Faktura
Avbetalning
Förskottsbetalning
SMS-betalning
Postförskott
Bitcoin

Är något felaktigt, Tipsa oss gärna här!

Butiken finns i Finland. Priserna visas i SEK. Kontakt med butiken kan ske på Svenska.

Detaljerad information Rajala Pro Shop har fått betyget (4.24)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Du behöver vara inloggad för att skriva ett eget omdöme

Sortera efter:
  • Dålig
    12 dagar sedan
    Uppdaterat: 8 dagar sedan
    Detta var dessvärre inget än en extremt dålig erfarenhet. Totalt omöjliga att komma i kontakt med för att returnera en vara. Av någon anledning så godkänner inte Rajala omdömen som är positiva på sin egen site trots att de är sakliga. Så sjukt oseriöst!
  • Dålig
    21 dagar sedan
    Uppdaterat: 21 dagar sedan
    12 dagars leveranstid för en lagervara är ett skämt.
  • Dålig
    21 dagar sedan
    1 veckas leveranstid för lagervara.

    När jag mailar dom för att jag vill ångra köpet så svarar dom inte., samma sak med telefon, ringt otaliga gånger, ingen som svarar, en röst säger att brevlådan är full och sen bryts samtalet,.
    Hur går man tillväga nu då?
    I särklass den sämsta butiken gällande service.
  • Usel
    5 mån sedan
    Uppdaterat: 23 dagar sedan
    Undvik Rajala!
  • Mycket bra
    1 månad sedan
    Beställde en Panasonic S1 för det fantastiska priset 19990:- Något långsam leverans 1v + men annars väl paketerat och exakt som utlovat.
  • Dålig
    1 månad sedan
    köp inget från rajala!

    fick aldrig det jag beställde, dom sa att dom skulle ringa tillbaka de gjorde dom aldrig och dom svarar inte lägre när jag ringer
  • Dålig
    2 mån sedan
    Köpt ny kamera i butik Sthlm. Kameran visar sig vid hemkomst och laddning vara trasig. Butiken vägrar byte mot fungerande kamera och skickar på lagning ”kan ta 3-4 veckor”. Värdelöst och arrogant
    Helt oacceptabelt, om Rajala går i god för produkten från leverantör / tillverkare kan de inte senare lägga problemet på kunden. Det är en sakfråga mellan lev/tillverkare och återförsäljare
    Lärdom: köp aldrig varor av Rajala och om du måste så kontrollera det du köper i butiken innan du betalar
  • Perfekt
    2 mån sedan
    Beställde en Sony A6400 + 18-135 objektiv på en onsdag morgon. Fick hämta ut det på måndagen veckan efter. Väldigt bra leveranstid för att ha sitt lager i Finland. Riktigt bra packat, är supernöjd med produkten. Inte nog med det så var denna kombo billigast på prisjakt, fick betala 12740 kr för hela kalaset!
  • Perfekt
    2 mån sedan
    Köpte precis en Canon kamera, missade kampanjen men de la till 10% rabatt i efterhand trots att jag missat koden. Mycket snabb och trevlig support
  • Mycket bra
    3 mån sedan
    Uppdaterat: 3 mån sedan
    Jag köpte 4 paket fotopapper men fick ett paket men en faktura på 4. En mindre detalj var att paketet var väldigt dammigt och det var också fingeravtryck på fakturan. Känns som ett oproffsigt hastverk. Har anmält det till Rajala och pausat fakturan på Klarna. Jag är så glad att jag inte betalade i förskott. Om Rajala sköter mitt klagomål bra kommer jag ändra omdömet.
    Uppdatering: fick snabbt svar från Rajala som beklagade det hela och direkt skickade resterande order. Priset var oslagbart bra.
  • Dålig
    3 mån sedan
    Uppdaterat: 3 mån sedan
    Undvik detta oseriösa företag med deras så kallade "kundservice".
  • Utmärkt
    3 mån sedan
    Har aldrig haft problem, varit hjälpsamma varje gång jag hört av mig eller handlat. Dock borde det finnas en kod för frifrakt när man handlar för så mycket pengar :)
  • Dålig
    3 mån sedan
    Följer inte sina leveransvillkor vad gäller ångerrätt. Står att produkten får synas för att faställa funktion och egenskaper men att det blir aktuellt med värdeminskning om varan hanterats i större omfattning än vad som krävs.

    I mitt fall får jag inte returnera en drönare då jag packat upp den ur kartong. Var dessutom lång leveranstid.
    UNDVIK!
  • Usel
    10 mån sedan
    Uppdaterat: 4 mån sedan
    Jag köpte ett betterigrepp och ett Panasonic Leica 12-60mm av Rajala! Det tog ungefär en vecka att få leveransen från Finland! Batterigreppet var inget att klaga på men objektivet kom utan originalförpackning och förvaringspåse! Det låg i en helt vanlig brun kartong med motljusskyddet! Jag hörde av mig till kundtjänsten och de svarade att objektivet var urtaget ur ett kit (kamera+objektiv) för att på så sätt kunna hålla konkurrenskraftiga priser! Det står ingenstans att det skulle vara från ett kit när jag köpte det och därför är jag missnöjd med med deras kommunikation! Jag har även läst många andra betyg här nedan och kan därför inte rekommendera att handla från det här företaget trots att priset var ganska mycket lägre än andra fotobutiker!
  • Usel
    4 mån sedan
    Uppdaterat: 4 mån sedan
    Har köpt utrustning för 60.000+ kronor från detta 'företag' sedan 2014 och hade tidigare aldrig ifrågasatt någonting.

    Köpte ett objektiv som enligt företaget var ett nytt Canon 70 - 200 som för det första tog 3 veckor innan det kom fram så jag kunde hämta det i butiken. Sedan efter första användningen trevade objektivet med fokus.

    Butiken tog inte emot objektivet själva på grund av kommande "renovering" och sa åt mig att skicka det själv till Canon för reparation.

    Notan hamnade på över 6500 kronor. Rajala Pro Shop tog aldrig ansvar.

    Jag förstår inte hur de fortfarande kan få driva sitt företag. Den som är i position att granska legitimiteten av verksamheten som de driver och skydda kunderna som de själ pengar av skulle göra alla en tjänst.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Uppdaterat: 4 mån sedan
    Worst retailer ever. I purchased a DSLR camera online when it says it's available, I was kept on the boil for more than a week, contacted them twice for the delay and finally they said we are out of stock. Will never buy from this shop again, waste of time.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Uppdaterat: 4 mån sedan
    Handla inte från detta bolag. Utebliven leverans. Svarar inte när man ringer, svarar inte på mail. Först när jag fick tag på dom i butiken så kopplade dom till webhandeln, där skyller dom på postnord, men söker man på kollinummer så här dom inte skickat det fast det gått 2 veckor. Tidigast nästa vecka kan dom skicka en ny, för dom måste utreda vad som gått fel först.
    Handlar aldrig där igen. Hade det gått att sätta lägre betyg hade jag gjort det.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Uppdaterat: 4 mån sedan
    Jag beställde ett objektiv som enligt Rajalas hemsida fanns inne. Efter nio dagar hade jag inte hört något från dem och kontaktade dem via mejl för att få veta om det var något problem. Svaret jag fick var att de ej hade objektivet inne, trots att det var markerat så på hemsidan. Som lite ursäkt erbjöd de att jag skulle slippa fraktkostnad (150:-). Efter ytterligare elva dagars fördröjning levererades objektivet men den utlovade kompensationen för fraktkostnaden uteblev. Har försökt nå dem om detta både via mejl och telefon men ej fått vare sig svar eller återbetald fraktkostnad. Rajala Pro Shop - Varning. Ej att lita på och väldigt svåra att få svar från.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Svarar inte i telefon eller mejl på flera dagar. Otroligt ointresserade.
  • Dålig
    4 mån sedan
    Var på gång att köpa en A6400 och Rajala hade lägsta priset. Eller - lägsta utan frakt. Alla andra kör med fri frakt medan Rajala har 150:- .... inte värt det. Blev en annan firma. Köpte dessutom stativ ,Sigma lins , väska och minneskort. Kollade på omdöme från andra kunder och helt klart tog jag rätt beslut. Rajala går bort.
  • Knappt godkänd
    5 mån sedan
    Noll hjälp från kundtjänst vid beställning om hur det går för min order. Ingen hjälp heller vid frågor om retur trots 2 skrivna mail och även försökt kontakta via facebook.
    Längre leveranstid än utlovat Och dålig info på hemsidan. Enda som är positivt är priset.
  • Usel
    5 mån sedan
    Uppdaterat: 5 mån sedan
    Önskar att det gick att ge 0 stjärnor.
    Helt oduglig personal och absolut noll kundservice. Säljer och tar betalt för varor som anges finnas i lager och drar sen ut på leverans i flera månader och skyller på leverantörer etc.
    UNDVIK TILL VARJE PRIS! Det är absolut inte värt några få kronors besparing med tanke på frustrationen. Sämsta handlaren. Kommer aldrig köpa något igen.
  • Dålig
    5 mån sedan
    Uppdaterat: 5 mån sedan
    Beställt ett objektiv med upphämtning i butik.
    Gått en vecka nu och inte ens fått ett mejl om varan är skickad.

    Dom svarar ej på mejl eller telefon. När man ringer kommer man dessutom efter ett tag till röstbrevlådan som säger att den är full och därför kan man inte lämna ett meddelande och samtalet avslutas.

    Det var första och sista gången jag beställde från deras webbsida.

    UPPDATERING:
    Gick till butiken och avbokade beställningen. Hoppas mina pengar returneras snabbare iaf. Han i kassan var inte till mycket hjälp. Han "antog" att varan var skickad. Jag sa att det stod att leveransen skulle ta 2-4 dagar men han bara vufta bort det och sa att det skulle ta 4-6 dagar (det har gått 7 dagar nu) sen gjorde jag en beställning framför honom för att visa att jag hade rätt och då svara han bara med ett: "jaha"...

    Nu ska jag gå över till dom som är mer serviceinriktade på Scandinavian Photo.
  • Ganska dålig
    5 mån sedan
    Bra priser men oengagerad kundservice och långa leveranstider jämfört med sina konkurrenter, även när produkten finns i lager.
  • Perfekt
    5 mån sedan
    Uppdaterat: 5 mån sedan
    Beställde objektiv under Black Week till bra pris. Först strulade deras orderläggning, var något med PostNord. Men det började fungera igen och leveransen var från deras lager i Finland, den dyraste gluggen ca 25000 kr hämtade jag ut efter 1 vecka från beställningsdatum. Har även verifierat serienumret mot Canon Europa och det var inga problem. Överlag nöjd med leveransen!
  • Dålig
    5 mån sedan
    Försökte beställa varor under black week men det gick imte att fullfölja beställningen då de sade sig ha problem med posten. De sa att samma pris skulle gälla om jag återkom då problemen var uppklarade. Dock var svaret då att priset höjts och det var det nya som gällde, gör man så är man inte mån om sina kunder.
  • Dålig
    5 mån sedan
    Liknande erfarenheter som andra här.

    Beställde en spegellös Canon kamera och ett separat objektiv på grund av lägre pris.
    Objektivet kommer separat i en brun kartong (ej original), men med förväntade tillbehör.
    Kameran levereras i en originalkartong (avsedd för ett kit) med objektivet urplockat.
    Leveransen av kameran dröjde dessutom några dagar extra.

    Lång tid för att få svar från kundtjänst, dröjde i bästa fall till nästa dag.

    Det enda positiva var priset.
  • Dålig
    6 mån sedan
    Borde egentligen ha noll stjärnor. De listar produkter som om de hade Black Friday-rea på dem när de har exakt samma pris som föregående vecka.
  • Knappt godkänd
    6 mån sedan
    Uppdaterat: 6 mån sedan
    Okunnig säljare. hade lika gärna kunnat varit en kylskåpssäljare som de ställt dit. Blinkningar med ögat och tjena kompis-stilen, inte imponerad.
  • Dålig
    7 mån sedan
    Uppdaterat: 7 mån sedan
    Köpte en Canon spegellös och ett fast objektiv till den.
    Bägge är grå importerade, på objektivets kartong står tom "FOR P.R.C ONLY" alltså endast kinesiska marknaden.
    Kameran kommer i en "delad" kartong och någon har rört runt i grejerna vem vet vad som redan pillat på grejorna.
    Jag kan inte ta del av erbjudande från Canons rabatter (det finns en kampanj nu) då de påstår jag importerat från kina. Dessutom skickas allt från Finland vilket tog lång tid. Inget av detta finns att hitta på deras sida.
    Nää håll er till de vanliga kända butikerna, Canons garantier gäller inte heller på importen.
    Får se hur krångligt det blir att skicka tillbaks.
  • Perfekt
    9 mån sedan
    Beställde en Fujifilm x100f eftersom Rajala hade ett erbjudande där den kostade 2000 kronor mindre än på alla andra ställen. Beställde på en tisdag, den kom på fredagen. Skickades spårbart. Inga problem. Nöjd! Läste omdömen efter att jag gjorde beställningen och blev först lite rädd, men allt gick ju bra så tänkte att det är väl bäst att skriva det här då! :)
  • Dålig
    9 mån sedan
    Uppdaterat: 9 mån sedan
    Inte förvånad dåliga rykten. Nu testade jag Swap IT. Tänkte lämna min "normalt sliten" Fuji X-T2 med kit objektivet. Privat kan lätt sälja allt för 8.000. Raja erbjöd i stil med 3500. Rajala kommer aldrig se mig igen.
  • Mycket bra
    10 mån sedan
    Då jag sett att många haft mindre lyckade erfarenheter av detta företag var jag en aning skeptisk till att beställa. Men iom att det skilde sig tusenlappar gentemot andra butiker, gav jag dem en chans. Så beställde två mindre systemkameror plus ett teleobjektiv en tidig måndagmorgon och kunde hämta ut grejorna på torsdagen, samma vecka. Så deras utlovade leveranstid på 4-5 dagar höll de i mitt fall.

    Det stämmer att de skickar från Finland, med spårbar post. Allt var dock i originalkartonger, med svenska manualer samt svenska menyer tillgängliga i båda kamerorna.

    Har inte behövt ha någon kontakt med deras kundtjänst än så länge, så den kan jag inte uttala mig om. Men så här långt är allt frid och fröjd!

    Det enda som drar en stjärna är att det finns andra aktörer med snabbare och billigare (gratis t.o.m.) frakt inom Sverige. Frakten från Rajala kostade 150 kr. Men hittar man något som är betydligt billigare på Rajala så kan det vara värt det om man inte har jättebrådis att få hem grejorna.
  • Dålig
    10 mån sedan
    För över två månader sedan beställde jag två batterier till en Mavic pro-drönare. Har fortfarande inte fått några fungerande batterier. Båda de första batterierna var trasiga. Kontaktar dem angående detta och får två nya batterier. Trasiga de också.
    Efter en veckas ihärdigt försök att få tag på någon med känsla för kundsupport (mailat, ringt varje dag), så får jag tala med butikschefen som lovar att jag ska få ett extra batteri och alla hela den här gången, _när_ de väl får in nya. Nu har det gått några veckor och jag har inte hört något i från dem. Har försökt komma i kontakt med butikschefen igen i tre dagar utan resultat.
    Beställde batterierna till den fotoresa jag nu varit på i två månader, och den har ju blivit lagom förstörd då jag inte kunnat använda drönaren.
  • Dålig
    11 mån sedan
    Uppdaterat: 11 mån sedan
    KÖP INGET från detta företag.

    Beställde en Canon Eos 6d mk ii till ett bra pris, tidigare bara handlat fotoutrustning från Cyberphoto och Scandinavian Photo. Det dröjde över en vecka innan Rajala skickade paketet, så nästan två veckor fick jag vänta innan jag kunde hämta ut paketet. Här bedrog snålheten visheten, tycker inte väntetiden var värt ca 1300 kr.
    När man nu läser att det är gråimport varor de säljer, blir förståelsen ännu större över besvikelsen folk skriver om här.

    Kundtjänst som inte är kontaktbar och inte svarar på mail eller frågeformulär på deras hemsida gör inte saken bättre.

    Så det är bara att hålla med alla som varnar för företaget.
  • Usel
    11 mån sedan
    Undvik detta bluff företag, köpte ett okularkit fick en annan artikel.
    De kunde inte lösa detta.

    Många köpta recensioner, finns inget positivt alls om detta företag.
  • Perfekt
    11 mån sedan
    Snabb leverans och bra pris på Canon EOS 6D Mark II -kamerahus
  • Perfekt
    11 mån sedan
    Uppdaterat: 11 mån sedan
    Snabb leverans och bra pris på M2P Flymore Combo
  • Perfekt
    12 mån sedan
    Gick fort, beställde mig drönare en söndag och fick den tisdag. Har inget att klaga på.
  • Perfekt
    12 mån sedan
    Har just fått min Sonykamera som jag beställde från deras weblager i Finland. Med tanke på alla negativa betyg, så kommer här ett toppbetyg. Bra pris, snabbt leverans (trots PostNord) och en produkt som var ny i oöppnad kartong. Ett riktigt kvitto skulle vara bra och inte det som jag fick från Klarna (orderspecifikation), men det påverkar inte en god affär.
  • 2019-05-28 - Ett år sedan. Omdömen före denna tid räknas inte med i butikens betyg.

  • Dålig
    1 år sedan
    I bought a lens from them but it was from a kit box so no original box etc. After contacting them, they admitted that they didn’t write that in the webpage, but they refuse to get me an original package lens they claim they don’t have it. They refused to give me any compensation like they have not done any wrong-doing. The only option they gave me is to return the lens.
  • Usel
    1 år sedan
    Säljer defekta varor dyrt på beg.marknaden, och vägrar ta ansvaret om att skicka dem på service efter köp.

    Jag tänkte köpa ett objektiv från dem till min kamera, men efter en kort konfrontation där de sa att de ger inte mer än 1 månads andrahandsgaranti utan att skicka produkten för service. Skulle jag skickat ändå hade jag fått stå för kostnaderna själv.

    Enligt Tura Scandinavia AB säljer Rajala Sigmaprodukter från gråzons marknaden, dvs produkter som inte har garanti i Sverige.

    Håll er borta från blufföretaget.
  • Dålig
    1 år sedan
    Beställde en vara till nedsatt pris och betalade. Sen hände inget. Jag fick be om information om beställningen men fick inget svar på varför leverans inte skedde. Tröttnade efter två veckor och bad att få pengarna tillbaka.

    Slutsats. Med en sån kundhantering kommer jag aldrig att handla därifrån igen.
  • Perfekt
    1 år sedan
    Bra priser, helt ok service. Bra med butik i Stockholm.
  • Usel
    2 år sedan
    Uppdaterat: 1 år sedan
    Var lite sega på att svara på mail men när första mailet var besvarat flöt det på bättre.
    Ordern kom fram i skälig tid så där finns inget att anmärka på.

    -----------------------------------------------------------------------------------

    Uppdaterar mitt omdöme 20190102 och sänker betyget från 8 till 1.

    Tänk er noga för innan ni handlar av Rajala. Är varan felaktig så börjar problemen.
    Köpte ett objektiv som inte fungerar som det ska. Det är inte skarpt trots sin erkänt höga skärpa.

    Att det kan vara fel på en vara är inget konstigt i sig men när det visar sig att Rajala säljer gråimporterade varor som inte täcks av den Svenska Generalagenten. Utan hos dom blir man ombedd att kontakta Rajala.
    Det är inget fel att sälja gråimporterade varor om man talar om det så att man som kund kan göra ett aktivt val om man vill utsätta sig för den "risken"

    Jag upptäckte det tyvärr försent och nu har problemen börjat.
    Det har gått åt många mail bara med språksvårigheter då dom är finska och kör allt i translate. Jag har även bett dom flera gånger att ringa mig så vi kan lösa denna fråga på ett smidigt sätt. Dom ringer inte utan vi skickar ett mail per dag. Därför kommer ärendet aldrig till avslut. Det är alltså väldigt tungrott :(

    När väl alla såna svårigheter är lösta så kan man äntligen skicka in kamerahus samt objektiv för att dom ska justera objektivet efter huset.
    När grejorna kommer tillbaka så är det fortfarande precis lika oskarpt :(

    Jag hade önskat att dom bytade ut objektivet mot ett annat. Sen kunde dom i sin tur skickat det vidare till sitt inköpsställe. Men det verkar dom inte vilja. Det känns som att dom har köpt det utan garanti och därför vill dom inte ta kostnaden själv :(

    Ärendet är långt ifrån avslutat. Vi skickar som sagt ett mail per dag :(
    Jag tror att detta ärende har pågått i strax över en månad och än finns det som sagt ingen lösning på det verkar det som :(

    Imorgon kontaktar jag konsumentverket för att få hjälp att i denna mkt utdragna fråga.

    Och nä....jag kommer ALDRIG handla hos Rajala igen. Och jag ska avråda så många jag kan från att handla där. Såna här företag ska inte finnas på marknaden.
  • Usel
    1 år sedan
    Köpte en kamera i julklapp till min dotter, fick hem den och den var begagnad, satt i ett minneskort där någon tagit kort, ingen skyddsplast, fingeravtryck och kameran var varken inlindad i plast eller i någon påse, bara nedslängd i kartongen. Meddela Rajala detta förra veckan men fick inget svar så jag skrev idag igen och fick till svar att jag får 10% i avdrag, 10% i avdrag på en begagnad kamera. Mitt råd är att inte handla av Rajala. Finns seriösa handlare där ute, köp av dom istället.
  • Usel
    1 år sedan
    Priser; fantastiska
    Kundservice; fruktansvärd.

    Nedvärderande och irellevant.
    Tror man går på att bytesrätt är den enda rättighet en kund har.
    4 veckor senare får jag äntligen min vilja igenom efter måååånga mail om ett solklart produktfel.

    Kommer inte handla här igen.

    Har ni problem med Rajala så rekommenderar jag att ni kontaktar en konsumentvägledare i er kommun.
    Rajala har helt fel inställning till kundservice.
  • Usel
    1 år sedan
    Köpte en DJI Mavic Pro från dem. Servicen och kundbehandlingen är usel.
    De hör inte hemma på den Svenska marknaden.
  • Usel
    1 år sedan
    Urusel support, dom gör allt för att slippa ta hand om varor med fel. En DJI GL300C Remote Controller strular och har testat exakt allt som går att testa och allt som finns på DJIs forum, skriver detta i ett mail till Rajala support och förklarar exakt vad jag har testat och vad felet är. Vad gör dom? Jo, dom svarar genom att skicka den första länken som kommer upp på Google när man söker efter problemet, men dom tar inte tummen ur röven och läser i den länken för att se att jag redan har förklarat att jag har testat det som står där..

    Sen återkommer dom med att JAG ska kontakta DJI för reparation... Hallå? Detta är Sverige, vi har almänna reklamationsrätt här... Vilket betyder att det är NÄRINGSIDKAREN som är skyldig att varan lagas eller byts ut... Riktigt dålig service, gör ni på Rajala allt för att slippa jobba eller?
  • Perfekt
    1 år sedan
    Väldigt bra kundbemötande och snabbt och smidigt. Gjorde ett felköp och skadade förpackningen, trots detta inga problem med retur.